Skriftleg spørsmål fra Willfred Nordlund (Sp) til kommunal- og moderniseringsministeren

Dokument nr. 15:586 (2017-2018)
Innlevert: 19.12.2017
Sendt: 19.12.2017
Svart på: 10.01.2018 av kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner

Willfred Nordlund (Sp)

Spørsmål

Willfred Nordlund (Sp): Digital postkasse er en løsning som gjør at innbyggerne kan få og sende post til og fra det offentlige digitalt.
Hvilke statlige etater og direktorater benytter Digipost ikke bare til utsendelse til innbyggerne, men også ved at etaten kan motta Digipost fra innbyggerne?

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Digital postkasse til innbyggere er en felleskomponent offentlige virksomheter kan benytte for å sende post digitalt til innbyggere. Digital postkasse er egnet for å sende taushetsbelagt og annen beskyttelsesverdig informasjon.
Pr. 31.12.2017 er det 462 virksomheter som benytter digital postkasse. Av disse er 336 kommuner, og 126 er statlige virksomheter.
Løsningen består av to postkasser og en meldingsformidler, samt en utskrifts- og forsendelsestjeneste. Utskrift- og forsendelsestjenesten gjør at virksomhetene kan ekspedere både digital post og papirpost til innbyggerne i samme kanal.
Innbygger velger selv en digital postkasse for å motta post fra det offentlige. Dersom innbygger ikke ønsker å motta viktige henvendelser fra det offentlige digitalt, kan han eller hun reservere seg.
Digital postkasse til innbyggere er ikke primært en kanal for toveiskommunikasjon. Pr. i dag har imidlertid digital postkasse til innbyggere mulighet for toveiskommunikasjon ved å sende lenke til etatens nettsider i selve brevet, eller ved å sende informasjon med brevet slik at lenken kan presenteres utenfor brevet i selve postkassen (lenke utenfor brev).
I 2018 er det planlagt ytterligere tiltak når det gjelder toveiskommunikasjon. Det er mulighet for fritekstsvar og enkelt ja/nei-svar tilbake til virksomhet fra innbygger, når innbyggeren har mottatt et brev fra det offentlige.
Når det gjelder mulighet for innbygger til å sende egen post til forvaltningen via digital postkasse, er det ingen konkrete planer for dette i 2018. Dette er noe som eventuelt vil bli vurdert i etterkant av implementeringen av de ovennevnte tiltakene.
Flere store etater har løsninger for digital dialog med sine brukere. En stor andel av virksomhetene som i dag benytter digital postkasse, har signalisert behov for funksjonalitet som gir bedre samspill mellom digital postkasse og egne løsninger. For å få til dette samspillet, må det legges til noe funksjonalitet i digital postkasse. Tiltakene knyttet til toveiskommunikasjon er konkrete eksempler på slik funksjonalitet. Ved at digital postkasse kan samhandle med virksomhetenes løsninger, legges det til rette for helhetlige brukeropplevelser for innbygger.