Skriftleg spørsmål fra Freddy André Øvstegård (SV) til forsvarsministeren

Dokument nr. 15:659 (2017-2018)
Innlevert: 08.01.2018
Sendt: 09.01.2018
Svart på: 16.01.2018 av forsvarsminister Frank Bakke-Jensen

Freddy André Øvstegård (SV)

Spørsmål

Freddy André Øvstegård (SV): Det er uttalt fra regjeringspartiene at den totale rammen for Forsvarets Musikk skal videreføres i 2018, og det er vedtatt at strukturen og antall årsverk skal opprettholdes i Forsvarets langtidsplan. Samtidig viser en økonomisk gjennomgang fra MFO at korpsene er underbudsjettert i 2018 med 24,5 mill.
Hva får det enkelte forsvarskorpset i bevilginger i 2018, er dette en økning eller om det er et kutt i forhold til tidligere år, og kan forsvarsministeren forsikre om at antall årsverk og struktur opprettholdes?

Grunngiving

Forsvarets Musikk er en viktig norsk kulturinstitusjon. Over 20 % av alle profesjonelle stillinger innen slagverk og blåsere i Norge er i disse korpsene. De bidrar til kulturtilbud steder hvor det ellers ikke ville vært det, og er viktige for blant andre kulturskolen.
Høyre og FrP har i innstillingen til statsbudsjett for 2018 skrevet i merknad at den totale rammen for Forsvarets Musikk (FMUS) skal videreføres, og det er uttalt som regjeringens politikk. Det er også vedtatt i Langtidsplanen for forsvaret, Innst. 62 S (2016–2017), at FMUS skal opprettholdes med samme struktur og antall stillinger. Men samtidig viser en økonomisk gjennomgang utført av MFO at korpsene vil være underfinansiert med 24,5 millioner kroner utfra dette målet, og administrasjonen i FMUS har nå fått beskjed fra Forsvarsdepartementet om at de blir nødt til å kutte i sine budsjetter. Allerede i dag er den økonomiske situasjonen i korpsene prekær.

Frank Bakke-Jensen (H)

Svar

Frank Bakke-Jensen: Jeg viser til brev fra Stortingets president av 9. januar 2018 med spørsmål fra stortings-representant Freddy André Øvstegård. Spørsmålet gjelder hva det enkelte forsvarskorpset får i bevilginger i 2018, hvorvidt dette er en økning eller om det er et kutt i forhold til tidligere år, og om forsvarsministeren kan forsikre at antall årsverk og struktur opprettholdes.
Spørsmålet begrunnes av representanten med at Høyre og Fremskrittspartiet i innstillingen til statsbudsjett for 2018 har skrevet i merknad at den totale rammen for Forsvarets musikk (FMUS) skal videreføres. Videre at det fremgår av Innst. 62 S (2016-2017) at FMUS skal opprettholdes med samme struktur og antall stillinger. Samtidig henviser representanten til en gjennomgang utført av Musikernes fellesorganisasjon, der det hevdes at korpsene vil være underfinansiert med 24,5 millioner kroner, og at administrasjonen i FMUS har fått beskjed fra Forsvarsdepartementet (FD) om at de blir nødt til å kutte i sine budsjetter. Representanten fremhever at den økonomiske situasjonen i korpsene allerede i dag er prekær.
Følgende tekst i Innst. 62 S (2016–2017) er relevant i denne saken:

Flertallet legger derfor til grunn at dagens struktur med fem korps videreføres, samtidig som musikkinspektoratet legges ned og prinsippet om samlet og effektivisert sentral ledelse opprettholdes. (pkt. 3.25)
Følgende tekst i Prop.1 S (2017–2018) er også relevant:
Under Stortinget si behandling av Innst. 62 S (2016–2017) til Prop. 151 S (2015–2016) blei det vedtatt å føre vidare korpsstrukturen med fem korps. Det blei også vedtatt å erstatte musikkinspektoratet med ei felles sentral leiing. (pkt. 3.8.)
Det ble vedtatt av Stortinget i behandlingen av langtidsplanen for forsvarssektoren for 2017–2020, og senere i behandlingen av budsjettet for 2018, at strukturen med fem korps skulle videreføres, og at ledelsen skulle sentraliseres og effektiviseres. Det innebærer at Stortinget har vedtatt budsjettrammen per kapittel og post, ikke for hvert korps. Videre har Stortinget ikke gitt føringer angående antall årsverk for musikkorpsene, verken totalt eller for hvert korps.
Forsvarsdepartementet ga i 2017 Forsvaret i oppdrag å foreta de strukturelle endringene som følger av Stortingets pålegg. Dette innebærer å nedlegge musikkinspektoratet innen utgangen av 2017, samt etablere en felles ledelse og administrasjon innen 1. januar 2018.
Forsvaret opplyser at gjennomføringen av de strukturelle endringene pågår. Musikk-inspektoratet er nedlagt, og en felles ledelse og administrasjon er under etablering. Tilpasning til ny årsverksramme skal etter planen være ferdig innen 1. august 2018. Omorganiseringen skjer innenfor rammen av fem musikkorps, slik Stortinget har forutsatt.
Virksomhetsstyringen av FMUS, inkludert organisasjonsutvikling, budsjettfordeling og årsverksramme musikkorpsene imellom, faller innenfor forsvarssjefens myndighetsområde. Forsvaret forsikrer om at de justeringer som gjennomføres vil være i tråd med oppdragene Forsvaret har fått fra departementet. Dette er i tråd med regjeringens og Stortingets føringer.
Aktivitet og drift for FMUS er i 2018 budsjettert til 154,755 mill. kroner. Inkludert i beløpet er 46,4 mill. kroner bevilget over Kulturdepartementets budsjett. Budsjettet for 2018 er redusert med 5 mill. kroner sammenlignet med 2017. Dette skyldes innsparing av syv årsverk som følge av nedleggelsen av musikkinspektoratet. Nedleggelsen av musikkinspektoratet og etableringen av felles ledelse vil kunne påvirke organiseringen og sammensetningen av de enkelte musikkorpsene.
De økonomiske rammene for de respektive musikkorpsene for 2018 er planlagt som vist i oversikten under. Det totale nedtrekket på 5 mill. kroner sammenlignet med 2017 vil fordeles utover hele virksomheten til FMUS.

Forsvarets stabsmusikkorps Ca. 32,6 mill. kroner
Marinemusikken Ca. 26,2 mill. kroner
Sjøforsvarets musikkorps Ca. 25,8 mill. kroner
Luftforsvarets musikkorps Ca 27,6 mill. kroner
Forsvarets musikkorps Nord-NorgeCa 24,2 mill. kroner
Norsk Military Tattoo og ledelse/admCa 18,4 mill. kroner
Totalt Ca 154,8 mill. kroner