Skriftleg spørsmål fra Ole André Myhrvold (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:725 (2017-2018)
Innlevert: 17.01.2018
Sendt: 17.01.2018
Svart på: 23.01.2018 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Ole André Myhrvold (Sp)

Spørsmål

Ole André Myhrvold (Sp): Mange av de som pendler bor i en betydelig avstand fra arbeidsplassen og bruker betydelig av egen tid og egne penger for å komme til arbeid. Samtidig er det et klart mål å få flere til å kjøre kollektivt og miljøvennlig.
Hvordan mener statsråden at innføringen av avgift for pendlerparkering rimer med samfunnets behov for mobilitet i arbeidsstokken og målet om å få flere til å benytte miljøvennlige transportmidler?

Grunngiving

BaneNor innfører fra 1. februar parkeringsavgift for pendlerparkering ved ti nye stasjoner. Dette etter at bompengesatsene rundt Oslo økte kraftig høsten 2017. I tillegg innføres det nå kun dagpendlingsparkeringer ved fire stasjoner i Oslo og Lysaker. Dette er stasjoner som i hovedsak ligger i områder med omfattende innpendling til byer som Oslo og Trondheim. Omlandet rundt stasjonene er preget av spredt bebyggelse og mindre bygdebyer. Det er grunn til å anta at et betydelig antall av de som velger å pendle til arbeid med tog fra disse stasjonene før de kommer til stasjonen har betydelig avstand til stasjonen. Til sammenlikning anser vi det i dag som rimelig at skolelever i 1. trinn har krav på skyss om de bor to kilometer eller lengre unna nærskolen og deretter 4 kilometer fra 2. trinn og oppover.
Undertegnede er også kjent med at det ved flere av disse stasjonene ikke er et problem med overfylte pendlerparkeringsplasser i dag. Således kan heller ikke innføringen av avgift sees på som et middel for å gjøre plass til reelle pendlere.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Bane NOR ønsker å legge til rette for at flere kan reise med jernbanen. På en del jernbanestasjoner er parkeringskapasiteten sprengt. Bane NOR er opptatt av at parkerings-plassene ved jernbanen forbeholdes reisende med toget, og spesielt reisende med en viss avstand til mellom bolig og stasjon.
En kartlegging Transportøkonomisk institutt gjorde i 2014 viste at mange av parkerings-kundene bor i nærheten av stasjonen. Bane NORs vurdering er at riktig prising for parkeringen vil kunne bidra til at pendlere som har anledning til å gå, sykle eller ta bussen til jernbanestasjonen, gjør det. Dermed blir det frigjort parkeringskapasitet til dem som ikke kan velge bort privatbilen. Dette betyr bedre muligheter for mobilitet for flere.
Bane NOR opplyser at de på enkelte stasjoner har innført en ordning med parkering for reisende med periodebillett for å sikre at parkeringen forbeholdes de som faktisk pendler. For å kunne benytte pendlerparkeringen må man ha gyldig periodebillett på toget. Bane NOR opplyser videre at de har satt en rimelig pris på pendlerparkeringen for å frigjøre parkerings-plasser til de pendlerne som har størst behov for å kjøre bil til stasjonen. Bane NOR vil i tiden framover registrere effektene av prisingen på utvalgte stasjoner for å se om tiltaket har den ønskede effekt.
Jeg ønsker å legge til rette for at flere kan reise med jernbane, også de som bruker bilen på en del av reisen. Jeg er opptatt av at vi skal forsøke å øke parkeringskapasiteten, men erkjenner at dette på kort sikt enkelte steder kan være utfordrende av arealmessige årsaker. I områder med lite eller ingen kollektivtrafikk som korresponderer med toget, og med lange avstander mellom bolig, barnehage og skole, er mange helt avhengige av å kunne kjøre bil til stasjonen. Pendlerparkering er derfor et viktig virkemiddel for å gjøre toget til et attraktivt og konkurransedyktig alternativ til å kjøre bilen hele veien inn til de største byene. Parkerings-arealet er ofte begrenset, og de meste populære innfartsparkeringene fylles ofte opp tidlig. Jeg vil følge nøye med på de erfaringer BaneNor nå gjør seg, og legger tung vekt på at vi ønsker å legge til rette for at flest mulig velger jernbanen til sine daglige reiser.