Skriftleg spørsmål fra Martin Henriksen (A) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:1193 (2017-2018)
Innlevert: 16.03.2018
Sendt: 19.03.2018
Svart på: 23.03.2018 av kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner

Martin Henriksen (A)

Spørsmål

Martin Henriksen (A): Hvilken forskning har statsråden som viser at elevene lærer mer, og at dette henger sammen med lærernes videreutdanning?

Grunngiving

Statsråd Jan Tore Sanner sier til NTB 28.februar at:

«Vi vet at lærere som har tatt videreutdanning rapporterer at de har blitt bedre til å undervise, og at elevene lærer mer.»

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Norsk skole gir elevene et godt læringsutbytte og har god utvikling på flere indikatorer som måler kvalitet. Allikevel mener jeg vi fremdeles må jobbe kontinuerlig for å skape en skole der alle barn får muligheter, uavhengig av sin og familiens bakgrunn. I den konteksten er det interessant å avdekke hvilke faktorer som kan gi elever økt læringsutbytte, uavhengig av elevenes hjemmebakgrunn.
Ser vi på norske elever, finner TIMMS-undersøkelsen fra 2015 en sammenheng mellom læreres utdanningsnivå og fagspesialisering og elevenes prestasjoner (Bergem, O. K., H. Kaarstein og T. Nilsen (red.) (2015)). Halvparten av elevene som deltok i TIMMS undervises av lærere med spesialisering i matematikk eller naturfag, den andre halvparten har lærere med andre fagspesialiseringer. Analyser viser at lærernes utdanningsnivå, fagspesialisering og faglige og fagdidaktiske trygghet er «likeverdsfaktorer», hvilket vil si at disse faktorene kan bidra til å redusere den sterke sammenhengen mellom elevenes hjemmebakgrunn og læringsutbytte. Også TIMMS 2011 fant en slik sammenheng.
I uttalelsen til NTB som det refereres til i spørsmålet, refererer jeg til hvilket utbytte lærerne selv rapporterer at videreutdanningen har gitt. Kilden til dette er Deltakerundersøkelsen, en årlig spørreundersøkelse NIFU gjennomfører blant deltakere i videreutdanning for lærere (Ulriksen, R. og C. Gjerustad (2017)). På en skala fra 1 til 6, der 1 er helt uenig og 6 er helt enig, krysser 56 prosent av deltakerne av for verdiene 5 eller 6 på utsagnet "Videreutdanningen har medført at elevene mine får et større faglig utbytte". 60 prosent krysser av for verdiene 5 eller 6 på utsagnet "Videreutdanning har generelt forbedret min måte å undervise/praktisere på".
Studier med andre mål på elevers læring enn læreres selvrapportering underbygger også at læreres formelle kompetanse henger sammen med elevenes læringsutbytte. Det er riktignok ikke nødvendigvis et én-til-én-forhold mellom avlagte studiepoeng hos læreren og læringsutbyttet hos elevene. Det kan se ut til at effekten kan avta over en viss terskelverdi, og at effekten av fagspesifikk kompetanse er større på de øverste trinnene av grunnopplæringen enn de lavere. Like fullt tyder forskningen på at lærernes formelle kompetanse i fagene de underviser i er av betydning (Monk, D. H. (1994), Darling-Hammond, L. (1999), Hattie J. (2009), Metzler, J. og Woessmann, L. (2010)).