Skriftleg spørsmål fra Lars Haltbrekken (SV) til klima- og miljøministeren

Dokument nr. 15:1289 (2017-2018)
Innlevert: 06.04.2018
Sendt: 09.04.2018
Svart på: 19.04.2018 av klima- og miljøminister Ola Elvestuen

Lars Haltbrekken (SV)

Spørsmål

Lars Haltbrekken (SV): Er det aktuelt for regjeringen å stille nye og skjerpede klima- og luftforurensningskrav til cruisetrafikk som seiler i norske turistfjorder?

Grunngiving

Mye ny teknologi gjør det i dag mulig å seile utslippsfritt i lengre perioder for store båter og cruiseskip. Båtene trenger da plass til større batteripakker. Det er viktig at nye båter som bygges tilpasses ny teknologi og forberedes på nullutslippssamfunnet. Nye båter har lang levetid, for å unngå store utslipp i framtiden er det viktig at skjerpede krav for framtiden raskt signaliseres som en ambisjon.

Ola Elvestuen (V)

Svar

Ola Elvestuen: Sjøfartsdirektoratet er på oppdrag fra Klima- og miljødepartementet godt i gang med å utrede strengere utslippskrav til skip i verdensarvfjordene. Det tas sikte på å iverksette nye krav fra 1.1.2019. Det er viktig å få på plass strengere krav i disse fjordene så raskt som mulig for å redusere helse- og miljøbelastningen i disse fjordområdene og opprettholde den viktige verdensarvstatusen disse områdene har. Basert på erfaringene fra arbeidet med verdensarvfjordene vil vi i det videre arbeidet se på strengere utslippskrav også i andre fjorder.
Vi arbeider også for å innføre strengere miljøkrav til all internasjonal skipsfart gjennom forhandlinger i FNs sjøfartsorganisasjon – IMO. Dette har gitt positive resultater, for eksempel når det gjelder etablering av strenge krav til svovelutslipp. Vi har også tatt initiativer i IMO for at også internasjonal skipsfart skal innlemmes i en ambisiøs avtale for reduksjon av klimagassutslipp. Under norsk ledelse ble IMOs medlemsland 13. april 2018 enige om en klimaavtale for skipsfarten som gir rammene for betydelige reduksjoner av klimagassutslipp. Vi vil følge opp denne avtalen med å arbeide for etablering av krav som medfører at utslippsmålene i avtalen nås.
Det er gledelig å se hvor raskt teknologiutviklingen av lav- og nullutslippsløsninger for skip skjer. Grønn skipsfart er et satsingsområde for regjeringen. Målet er å redusere klimagassutslippene samtidig som det opprettholdes høy verdiskapning og sysselsetting. Satsingen innebærer blant annet ulike støtteordninger og deltagelse i Grønt Kystfartsprogram. Jeg vil fremover videreutvikle Grønt skipsfartsprogram til å omfatte nullutslipps- og hybridkonsepter for ulike fartøyskategorier, inkludert tiltak overfor cruisenæringen.