Skriftleg spørsmål fra Steinar Reiten (KrF) til fiskeriministeren

Dokument nr. 15:1901 (2017-2018)
Innlevert: 21.06.2018
Sendt: 21.06.2018
Svart på: 28.06.2018 av fiskeriminister Per Sandberg

Steinar Reiten (KrF)

Spørsmål

Steinar Reiten (KrF): Vil statsråden sørge for at endring i forskrift om avgift til forskning og utvikling i fiskeri- og havbruksnæringen når det gjelder sammensetningen av styret i Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfinansiering AS (FHF AS), blir i samsvar med merknad fra en samlet næringskomite i Innst. 154 L (2017-2018)?

Grunngiving

§ 2, første til tredje ledd, i dagens Forskrift om avgift til forskning og utvikling i fiskeri- og havbruksnæringen lyder som følger:

"Fiskeri- og havbruksnæringens felles forskningsfinansiering forvaltes av et styre oppnevnt av Fiskeri- og kystdepartementet.
Departementet oppnevner styrets leder, nestleder og fem styremedlemmer, etter forslag fra

- Norges Fiskarlag (2)
- Fiskeri- og havbruksnæringens landsforening (3)
- Landsorganisasjonen i Norge (2)

Styret oppnevnes for en periode på to år."

Da næringskomiteen behandlet Prop. 37 L (2017-2018) våren 2018, stilte en samlet komite seg bak følgende merknad i Innst. 154 L (2017-2018):

"Komiteen viser til at FHF forvaltes av et styre oppnevnt av Nærings- og fiskeridepartementet. Departementet oppnevner i dag styrets leder, nestleder og fem styremedlemmer med personlige varamedlemmer etter forslag fra Norges Fiskarlag (2), Sjømat Norge (3) og Landsorganisasjonen i Norge (2). Dette beskrives i gjeldende forskrift.
Komiteen mener det er viktig at avgiften og bruken av midlene har god legitimitet i fiskeri- og havbruksnæringen, og sammensetningen av styret er derfor sentral i denne sammenhengen. Komiteen mener derfor at praksisen hvor de tre organisasjonene foreslår styrerepresentanter, må videreføres."

I høringsbrev datert 12.06.2018 sender Nærings- og fiskeridepartementet endring av Forskrift om avgift til forskning og utvikling i fiskeri- og havbruksnæringen ut på høring, med høringsfrist 27.07.2018. I det vedlagte høringsnotatet med forslag til endring i forskriften er ordlyden i ny § 2, andre ledd, som følger:

"Det skal innhentes forslag til styremedlemmer fra fiskeri- og havbruksnæringen. Det skal være god kompetanse fra næringen i styret for aksjeselskapet."

Forslaget til ny ordlyd i § 2, andre ledd, er ikke i samsvar med de klare føringene i merknader fra en samlet komite i Innst. 154 L (2017-2018).

Per Sandberg (FrP)

Svar

Per Sandberg: Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfond (FHF) blir omdannet til et statlig heleid aksjeselskap, Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfinansiering AS (FHF AS), fra 01.01.19. Omdanningen til aksjeselskap innebærer bl.a. at statens eierskapspolitikk blir førende for FHF AS, jf. Meld. St. 27 (2013-2014) Et mangfoldig og verdiskapende eierskap (Eierskapsmeldingen). En viktig del av eierskapspolitikken er statens prinsipper for god eierstyring, som et samlet Storting har stilt seg bak. Disse bygger på allment aksepterte eierstyringsprinsipper.
En av de viktigste oppgavene for staten som eier er å sikre godt sammensatte og kompetente styrer. I Prop. 37 L (2017-2018) om endringer i lov om avgift til forskning og utvikling i fiskeri- og havbruksnæringen understrekes det at prinsippene for valg av styrer i selskap med statlig eierandel som følger av Eierskapsmeldingen vil bli lagt til grunn. Det følger av statens prinsipper for god eierstyring, prinsipp 6, at styresammensetningen i selskaper med statlig eierandel skal kjennetegnes av kompetanse, kapasitet og mangfold ut fra det enkelte selskaps egenart. Målet er at styret i det enkelte selskap samlet sett representerer den ønskede kompetansen ut fra selskapets formål, virksomhetsområde, utfordringer og statens mål med eierskapet. Kompetanse fra næringen er selvsagt helt sentralt i styret for FHF, noe som også framgår av ordlyden i § 2 i forskriften som er sendt på høring.
Jeg er naturligvis svært opptatt av FHFs legitimitet i næringen. Næringen finansierer FHFs virksomhet gjennom en FoU-avgift. En tett kopling til næringen er en av begrunnelsene for at AS-modellen er valgt, og en forutsetning for at FHF skal fungere etter hensikten. God kompetanse fra næringen vil derfor være helt nødvendig for at selskapet skal ha legitimitet.
I mitt innlegg i Stortinget da lovproposisjonen om FHF ble behandlet, la jeg vekt på at næringens innflytelse vil sikres gjennom kompetanse i styret, og at det vil være helt naturlig å spørre de relevante organisasjonene i næringen om forslag til styrerepresentanter.
I forskriften som nå er sendt på høring, står det tydelig at næringen vil bli forespurt om styrekandidater, og at det skal være god kompetanse fra næringen i styret for FHF AS. Praksisen med at de tre aktuelle organisasjonene får anledning til å foreslå kandidater vil bli videreført. Det kan også være aktuelt å innhente forslag fra flere aktører.
I den endelige sammensetningen av styret vil departementet legge vekt på ønsket kompetanse ut fra selskapets formål og de øvrige prinsippene i statens eierskapspolitikk. God kompetanse fra næringen vil her selvsagt være helt sentralt.
FHF er en viktig del av forsknings- og innovasjonssystemet på marin sektor. Det skal det fortsatt være, og jeg vil legge vekt på å få et styre for FHF AS som har god kompetanse fra næringen, og dermed legitimitet i næringen.