Skriftleg spørsmål fra Torgeir Knag Fylkesnes (SV) til fiskeriministeren

Dokument nr. 15:113 (2018-2019)
Innlevert: 11.10.2018
Sendt: 12.10.2018
Svart på: 19.10.2018 av fiskeriminister Harald T. Nesvik

Torgeir Knag Fylkesnes (SV)

Spørsmål

Torgeir Knag Fylkesnes (SV): Viser til de uregistrerte pengegavene fra Nordlaks til Nordland FrP ifm. stortingsvalgkampen 2017 og fiskeridepartementets medhold på klage fra Nordlaks' søknad om utviklingskonsesjoner like etterpå.
Ser statsråden fra samme parti at sammenblanding av disse to forholdene reiser alvorlige spørsmål, og hvorfor har ikke regjeringen tatt initiativ til gransking for å fjerne en hver tvil om mulig lovbrudd?

Grunngiving

Ber om oversikt over alle klager på tildelinger av utviklingskonsesjoner har fått medhold i NFD, og oversikt over antatt verdi av de 21 utviklingskonsesjonene som Nordlaks til slutt ble tildelt.

Harald T. Nesvik (FrP)

Svar

Harald T. Nesvik: Stortinget har som lovgiver ved vedtakelsen av partiloven bestemt at det er tillatt for alle å gi bidrag til politiske partier og partiledd, med de begrensninger som følger av partiloven § 17 a.
I skriftlig spørsmål nr. 2288 (2017-2018) fra representanten Lars Haltbrekken til Statsministeren ble det spurt om det var gjort en habilitetsvurdering av Frps statsråd i Fiskeridepartementet i forbindelse med omgjøringen av vedtaket som gjaldt tildeling av utviklingstillatelser til Nordlaks AS.
Jeg svarte på spørsmålet på vegne av statsministeren. I svaret mitt fremgår det at det gjennom media har vært opplyst at daværende fiskeriminister Sandberg ikke kjente til gaven til Nordland Fremskrittsparti da klagen fra Nordlaks AS ble behandlet i Nærings- og fiskeridepartementet og vedtak ble fattet. Jeg kan derfor ikke se at det skulle være grunnlag for å påstå at ulovlige forhold skulle ligge til grunn for Nordlaks-vedtaket. Det skulle derfor heller ikke være behov for en gransking av pengegavene fra Nordlaks sett opp mot tildelingen av utviklingstillatelser til selskapet. Jeg vil imidlertid understreke at det er viktig med åpenhet rundt gaver som partiene mottar.
Når det gjelder den første anmodningen som fremkommer i begrunnelsen, har departementet som det ble gjort rede for i svar på skriftlig spørsmål nr. 2307 fra representanten Mona Fagerås og svar på spørsmål nr. 2291 fra representanten Ruth Grung i tre saker omgjort Fiskeridirektoratets vedtak og gitt tilsagn om flere utviklingstillatelser. Dette gjelder søknader fra Akvadesign AS, Marine Harvest Norway AS ("Egget") og Nordlaks AS ("Havfarm"). De tre vedtakene vedlegges også her.
Jeg vil for øvrig legge til at det har vært lagt opp til en særlig åpen prosess rundt saksbehandlingen av disse søknadene. Dette er gjort ved at listen over søkere er publisert på nettsiden til Fiskeridirektoratet, og status for behandlingen av den enkelte søknad blir fortløpende oppdatert. På direktoratets sider ligger også alle vedtak gjort av Fiskeridirektoratet og Nærings- og fiskeridepartementet i full tekst, se: https://www.fiskeridir.no/Akvakultur/Tildeling-og-tillatelser/Saertillatelser/Utviklingstillatelser.
Det andre spørsmålet som fremkommer av begrunnelsen gjelder antatt verdi av de 21 tillatelsene som Nordlaks har fått tilsagn om.
Markedsverdien av kommersielle matfisktillatelser er heftet med usikkerhet, og varierer blant annet med geografisk plassering. Nærings- og fiskeridepartementet gjennomførte en auksjon av kommersielle tillatelser våren 2018. Det gjennomsnittlig innbetalte vederlaget per tillatelse à 780 tonn MTB var da om lag 150 mill. kroner.
Når det gjelder utviklingstillatelser har disse en verdi utover den avkastningen som genereres i løpet av det enkelte utviklingsprosjekt, fordi det er en mulighet for å konvertere utviklingstillatelser til kommersielle matfisktillatelser ved utviklingsprosjektets slutt. Utviklingsprosjektet må oppfylle forhåndsdefinerte målkriterier før de kan konverteres mot et inflasjonsjustert vederlag på 10 mill. kroner per tillatelse. Det er på tildelingstidspunktet usikkert om, og eventuelt når, tillatelsene kan konverteres. Verdien av utviklingstillatelser er derfor heftet med usikkerhet, de skiller seg fra verdien av kommersielle matfisktillatelser og kan variere betydelig mellom ulike utviklingsprosjekter. Ved vurdering av verdien på en tillatelse, er det naturlig å ta utgangspunkt i best tilgjengelige anslag. Tildelingene som er gjennomført i år gjennom fastpris og auksjon gir ny og god informasjon, og er blant de relevante momentene vi vurderer i behandlingen av søknadene.

3 vedlegg til svar:

Lenke til vedleggene i pdf-format