Skriftleg spørsmål fra Siv Henriette Jacobsen (A) til kommunal- og moderniseringsministeren

Dokument nr. 15:133 (2018-2019)
Innlevert: 12.10.2018
Sendt: 15.10.2018
Svart på: 18.10.2018 av kommunal- og moderniseringsminister Monica Mæland

Siv Henriette Jacobsen (A)

Spørsmål

Siv Henriette Jacobsen (A): I forbindelse med Stortingets behandling av Meld. St. 18 (2016-2017) Berekraftige byar og sterke distrikt og den tilhørende innstillingen fra kommunal- og forvaltningskomiteen, Innst. 300 S (2016-2017). Ble følgende forslag enstemmig vedtatt - «Stortinget ber regjeringen utrede en utvidelse av ordningen med byvekstavtaler til å omfatte flere byområder og fortløpende vurdere nye programmer og virkemidler for distriktene.»
Når og på hvilken måte vil ministeren følge opp dette vedtaket?

Grunngiving

I Nasjonal transportplan 2018-2029 er det satt av om lag 66,4 milliarder kroner til bymiljøavtaler, byvekstavtaler og Belønningsordninger for de ni største byområdene i Norge. Belønningsordningen for de ni største byområdene skal etterhvert fases ut og erstattes med byvekstavtaler og bymiljøavtaler. Dette har blitt gjort uten noen evaluering av hvorvidt det er formålstjenlig å videreføre en ordning som løser samferdselsutfordringer kun ut fra byenes befolkningsstørrelse og ikke ut fra trafikale utfordringer og behov. Disse utfordringene er ikke nødvendigvis sammenfallende. Det finnes flere byer med store trafikale utfordringer som har behov for av et tettere samarbeid med regionale og statlige myndigheter for å samordne og løse trafikk- og arealutfordringer gjennom byvekstavtaler.
I Moss er det etablert et godt samarbeid i tilknytning til arbeidet med en by-pakke i regionen med kommunene, regionen, statens vegvesen, jernbanedirektoratet og Bane Nor. Dette er på lik linje med by-pakke arbeidet som gjøres for eksempel i Nedre Glomma. Det er en sentral utfordring at dette arbeidet ikke har noen dedikerte virkemidler i form av for eksempel belønningsmidler eller byvekstavtaler, som kan løse utfordringene løpende.
I forkant av NTP behandlingen foreslo transportetatene å utvide nullvekstmålet til alle mellomstore byområder og byer hvor det er aktuelt med bypakker. Dette er avgjørende for å redusere behovet for investeringer og for å øke fremkommeligheten. Også i disse områdene bør en kunne etablere forpliktende avtaler som har nullvekst for persontrafikk med bil som overordnet mål.
I forbindelse med Stortingets behandling av Meld. St. 18 (2016-2017) Berekraftige byar og sterke distrikt og den tilhørende innstillingen fra kommunal- og forvaltningskomiteen, Innst. 300 S (2016-2017). Ble følgende forslag enstemmig vedtatt - «Stortinget ber regjeringen utrede en utvidelse av ordningen med byvekstavtaler til å omfatte flere byområder og fortløpende vurdere nye programmer og virkemidler for distriktene.» Dette vedtaket må legges til grunn for arbeidet med ny Nasjonal Transportplan.

Monica Mæland (H)

Svar

Monica Mæland: I Prop. 1 (2017 – 2018) er anmodningen fra Stortinget omtalt som følger (side 227):

"Kommunal- og moderniseringsdepartementet vil i samråd med Samferdselsdepartementet, og på bakgrunn av Stortingets behandling av Meld. St. 33 (2016–2017) Nasjonalt ransportplan 2018– 2029, vurdere nærmere oppfølging av Stortingets vedtak. I Nasjonal transportplan 2018–2029 er de ni største byområdene omfattet av ordningen med bymiljøog byvekstavtaler. For Oslo og Akershus og Trondheimsområdet vil en byvekstavtale først komme på plass ved en reforhandling av inngåtte bymiljøavtaler. Regjeringen tar sikte på at dette kan skje i 2018. Byvekstavtaler er inngått for Bergen og for Nord-Jæren. For de øvrige fem byområdene som er omfattet av ordningen, vil innføring av byvekstavtaler skje på bakgrunn av erfaringene fra de fire største byområdene. Regjeringen vil legge til rette for at forhandlinger i de fem øvrige byområdene som er omfattet av ordningen, kan komme i gang raskt. Byutredninger skal være gjennomført før avtale kan inngås. Det er så langt svært begrensede erfaringer fra arbeidet med byvekstavtaler. Fram mot neste framlegg av Nasjonal transportplan, og på bakgrunn av erfaringene fra inngåtte avtaler, kan det være aktuelt å utrede en mulig utvidelse av ordningen til flere byområder."

Kommunal- og moderniseringsdepartementet anser at vedtaket er fulgt opp gjennom Prop. 1 (2017 – 2018). Arbeidet med rulleringen av Nasjonal transportplan pågår, og om ordningen med byvekstavtaler skal utvides til flere byområder, er noe en kan ta stilling til i denne prosessen.