Skriftleg spørsmål fra Bjørnar Moxnes (R) til helseministeren

Dokument nr. 15:243 (2018-2019)
Innlevert: 26.10.2018
Sendt: 29.10.2018
Rette vedkommende: Forsknings- og høyere utdanningsministeren
Svart på: 06.11.2018 av forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø

Bjørnar Moxnes (R)

Spørsmål

Bjørnar Moxnes (R): Media har i det siste satt søkelys på den store sykepleiermangelen. Samtidig er opptaket til nett- og samlingsbasert sykepleierutdanning i Mo i Rana stoppet av Nord universitet. Dette, samt tidligere nedlegging av tilbudet i Sandnessjøen, forverrer en allerede krevende rekrutteringssituasjon.
Hvorfor legges det desentraliserte utdanningstilbudet ned, og hva vil regjeringen gjøre for at dette tilbudet opprettholdes og styrkes?

Grunngiving

Tall fra Samfunnsøkonomisk analyse viser at Norge i 2030 kan mangle 75 000 sykepleiere. I 2017 manglet det det 3 600 sykepleiere. Dette tallet har økt til 5 900 i år. Tall fra 2017 viser også at det lyses ut 4 000 sykepleierstillinger hvert år som ikke får søkere. Lav grunnbemanning og belastende turnusordninger, særlig i eldreomsorgen, gjør at 20 % av sykepleierne er ute av helsesektoren etter 10 år viser tall fra 2017.
I en uttalelse fra samtlige partigrupper i Nordland fylkesting skriver de bl.a.

«De desentraliserte utdanningene har vært viktig for å løfte kompetansenivået og sikre rekruttering av sykepleiere i Nordland. Heltidsstudium i sykepleie er aktuelt for mange, men for den som er i en livssituasjon hvor man ikke kan være lenge borte av gangen eller kan flytte, har denne desentraliserte utdanningen betydd mye. Dette gjelder både helsefagarbeidere som allerede er i jobb ute i kommunene, og innbyggere som vil starte et utdanningsløp eller skifte yrke.
Kommunene bruker mye tid og ressurser på rekruttering av sykepleiere og går også inn i avtaler med helsefagarbeidere hvor desentralisert sykepleierutdanning tilbys. I enkelte kommuner er andelen som har tatt desentralisert utdanning og er i fullt virke som sykepleier nå opp mot 50 %. Det er også en tydelig tendens at sjansen for å beholde arbeidskraft i regionene er større når utdanning tilbys nært.
Nordland mangler per i dag om lag 600 sykepleier i helsetjenesten, i tillegg til at mange sykepleiere går ut av yrket etter ei viss tid. Kommunene som arbeidsgivere gjør flere grep for å beholde sykepleierne så lenge som mulig i tjenesten, men er helt avhengige av muligheten for nyrekruttering også gjennom desentralisert utdanning, dersom helsetilbudet i Nordland skal opprettholdes på dagens nivå.
Det har stor egenverdi for Nordland å ha tilstedeværende universitet, som bidrar til å sikre gode utdanningsmuligheter, også gjennom desentraliserte utdanningstilbud. Nordland fylkesting mener derfor Nord universitet må sikre og styrke det nett- og samlingsbaserte sykepleiestudiet i hele Nordland.»

Iselin Nybø (V)

Svar

Iselin Nybø: Stortingsrepresentant Bjørnar Moxnes har stilt dette spørsmålet til skriftlig besvarelse til helseminister Bent Høie, men siden spørsmålet gjelder sykepleierutdanning ved Nord universitet som er mitt ansvarsområde, så svarer jeg på dette spørsmålet.
Jeg er kjent med at Nord universitet har trukket utlysning av noen nett- og samlingsbaserte tilbud innenfor sykepleierutdanning. Begrunnelsen universitetet gir for dette, er blant annet erfaringer med lav gjennomføring og for svake resultater på nasjonale deleksamener, at studiene er ressurskrevende å opprettholde og at det er behov for å frigjøre ressurser til andre viktige oppgaver i utviklingen av sykepleierutdanningen. Departementet legger ikke detaljerte føringer på hvordan Nord universitet skal organisere og tilby sykepleierutdanningen. Dette ligger innenfor de faglige fullmakter og den autonomien universitetet er gitt etter loven.
Nord universitet opplyser at de rydder i porteføljen for å sikre god utdanningskvalitet og god gjennomstrømning i studiene, med sikte på å uteksaminere flere kandidater med relevant kompetanse for regionens arbeidsliv. Videre viser de til at søkermønsteret til deltidsutdanning er i endring, og slik søkningen er nå, så mener de at svaret på utfordringene er heltidsstudenter i regionen. Nord universitet kommer derfor til å redusere deltidsutdanning for 2019 og heller øke fulltidsutdanning.
Kunnskapsdepartementet fastsetter kandidatmåltall for blant annet sykepleierutdanningene. Nord universitet fikk tildelt 30 studieplasser til sykepleierutdanning i 2015 for å styrke utdanningstilbudet i regionen. Kandidatmåltallet for sykepleierutdanningen ved Nord universitet ble følgelig økt til 352. Kandidatmåltall er et minimumstall på kandidater som institusjonene må utdanne. Institusjonene må i tillegg vurdere nasjonale og regionale behov når de dimensjonerer tilbudene sine.
Nord universitet opplyser at for 2019 vil de utlyse totalt 431 studieplasser i sykepleierutdanning, fordelt på 40 studieplasser til deltidsstudier og resten på fulltidsstudier i Bodø (100 studieplasser), Mo i Rana (60 studieplasser), Namsos (100 studieplasser) og Levanger (131 studieplasser). Dette er ti flere studieplasser enn i 2018 og 20 færre enn i 2017. Dermed uteksaminerer Nord universitet flere kandidater i sykepleierutdanningen enn det kandidatmåltallet tilsier.
I sykepleierutdanningene har det mange steder vært en utfordring å få på plass flere gode praksisplasser, for eksempel i spesialisthelsetjenesten. Dette medfører at det ved flere studiesteder er utfordringer å øke opptaket til sykepleierutdanningene. Regjeringen har derfor i statsbudsjettet for 2019 satt av 10 millioner kroner til en pilotordning for kommunal praksis i helse- og sosialfagutdanningene. Flere og bedre praksisplasser i kommunene skal gi utdanninger som er bedre tilpasset kompetansebehovene, og øke rekruttering til de kommunale helse- og velferdstjenestene. Pilotordningen skal høste erfaringer om hvordan kommunal praksis bør organiseres og finansieres.
Det er ikke nødvendigvis slik at det kun er oppretting av nye studieplasser som kan bidra til å dekke behovet for flere sykepleiere. Et viktig tiltak er å redusere frafallet underveis i sykepleierutdanningen slik at flest mulig gjennomfører studiet.
Fra 2019 vil Kunnskapsdepartementet øke opptakskravet til sykepleierutdanningen. Hovedgrunnen er å stimulere til dyktige kandidater og bedre gjennomstrømning. KD vil også innføre nye nasjonale retningslinjer for sykepleierutdanningen i 2020.
Økt bruk av faste, hele stillinger er et eksempel på et tiltak som kan være viktig for å rekruttere kompetente medarbeidere, beholde kvalifisert arbeidskraft og bidra til å ivareta arbeidsmiljøet og redusere sykefravær. Arbeidsgiver må vurdere hvordan helse- og velferdstjenestene kan organiseres på en hensiktsmessig måte.
Jeg er opptatt av at universiteter og høgskoler følger opp sitt samfunnsoppdrag for regionene. Det er styret ved Nord universitet som innenfor egne rammer, strategier og prioriteringer må vurdere hvordan oppgaven med å ivareta regionens behov for sykepleiere best mulig kan løses. Universitetet må derfor selv vurdere hvordan studieplasser og midler til utdanningen bør disponeres og organiseres på kort og lang sikt sett i lys av behovet for flere godt kvalifiserte sykepleiere, tilgang på gode praksisplasser og kvalifiserte søkere.