Skriftleg spørsmål fra Sigbjørn Gjelsvik (Sp) til finansministeren

Dokument nr. 15:249 (2018-2019)
Innlevert: 26.10.2018
Sendt: 29.10.2018
Svart på: 31.10.2018 av finansminister Siv Jensen

Sigbjørn Gjelsvik (Sp)

Spørsmål

Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Det kan i dag innføres inntil 600 liter drivstoff avgiftsfritt til Norge i et motorkjøretøys drivstofftanker. Denne ordningen innebærer en konkurranseulempe på det innenlandske fraktmarkedet for selskaper som ikke kjører på utlandet. Gitt den seinere tids utvikling med mer utbredt kabotasje, er dette et forhold som har fått økt relevans.
Vil statsråden ta initiativ til å endre ordningen for å sikre mer rettferdige konkurranseforhold på norske veier?

Grunngiving

Dagens grense for avgiftsfri innførsel av drivstoff ble vedtatt for 16 år siden. Begrunnelsen for det som den gang var en heving av grensen fra 200 til 600 liter, var at kontroll var så kostbart at det ikke ble ansett å være kostnadssvarende jevnført med den den gang i omfang relativt ubetydelige konkurranseskjevhet avgiftsfri innførsel innebar. Siden den gang har det foregått en betydelig utvikling både med tanke på omfanget og karakteren til priskonkurransen i fraktmarkedet og for Tolletatens muligheter til og kostnader ved kontroll. De to mest fundamentale endringene er EUs østutvidelse i 2004 og innføringen av obligatorisk Autopass-brikke for tunge kjøretøy fra 2015.
Norske selskaper har de siste årene opplevd betydelig økt konkurranse fra utenlandske aktører som utnytter EUs regler om kabotasje til å kunne utføre betydelig fraktvirksomhet i Norge under gunstigere rammebetingelser enn sine norske konkurrenter. Blant annet kan de operere med helt andre lønns- og arbeidsvilkår enn norske selskaper. I dette bildet spiller muligheten til avgiftsfri innførsel av drivstoff en mindre, men ikke ubetydelig rolle.
Statsråden bes vurdere ulike løsninger for å avhjelpe konkurransevridningen dagens regelverk for drivstoffimport innebærer. Særskilt bes det om at det vurderes om det kan innføres en enkel og kostnadseffektiv løsning der man ved innpassering til Norge belastes med avgifter tilsvarende differansen mellom avgiftene i Norge og landet det passeres inn fra, multiplisert med kjøretøyets maksimale tankapasitet (ev. nedjustert med en skjønnsfastsatt faktor). Det kan også vurderes om det skal gis tilsvarende rabatt (refusjon) ved passering ut av Norge, men her må det åpenbart benyttes en betydelig større nedjustering.

Siv Jensen (FrP)

Svar

Siv Jensen: Etter tollregelverket kan det innføres 600 liter drivstoff avgiftsfritt som reisegods i kjøretøyets normale drivstofftank. Denne grensen gjelder likt for alle typer av kjøretøy.
Etter liknende regler i EU kan reisende fra tredjeland til EU innføre drivstoff avgiftsfritt innenfor kjøretøyets «standard tank», men uten at det i EU er fastsatt noen bestemt grense for antall liter i tanken.
Grensen på 600 liter har stått uendret siden 2000, jf. St.meld. nr. 2 (1999–2000) Revidert nasjonalbudsjett 2000. Grensen er fastsatt ut fra administrative hensyn. Dersom alle reisende måtte fortolle antall liter drivstoff på kjøretøyets tank inn til Norge og med eventuell rett til refusjon ut fra Norge, må dette antas å medføre et betydelig økt byråkrati og innebære en ny tollbarriere for kjøring til og fra Norge.
Norge har forøvrig inngått flere veitransportavtaler med andre land om at drivstoff på kjøretøyets normale drivstofftanker ikke skal avgiftslegges ved innførsel til avtalepartene. Avgiftslegging av drivstoff på tanken ved kjøring til Norge er derfor ikke forenlig med disse inngåtte avtalene.
Selv om jeg i utgangspunktet er for like konkurransevilkår innen transportsektoren, ser jeg ingen «enkel og kostnadseffektiv» løsning i det stortingsrepresentanten her skisserer.