Skriftleg spørsmål fra Åslaug Sem-Jacobsen (Sp) til klima- og miljøministeren

Dokument nr. 15:321 (2018-2019)
Innlevert: 08.11.2018
Sendt: 09.11.2018
Svart på: 19.11.2018 av klima- og miljøminister Ola Elvestuen

Åslaug Sem-Jacobsen (Sp)

Spørsmål

Åslaug Sem-Jacobsen (Sp): Når legges den kommende utredningen om Tinnosbanen fram, og vil den bygge på innholdet fra rapporten «Utfordringer Tinnosbanen» av Bjørn Ståle Varnes?

Grunngiving

Stortinget har vedtatt at regjeringen skal utrede de samfunnsøkonomiske gevinstene og kostnadene ved istandsetting av verdensarvobjektet Tinnosbanen enten til ren museumsbane eller til en jernbanestrekning som også kan transportere gods og tømmer(Dokument 8:125 S (2017-2018), Innst. 224 S (2017-2018).
Nylig ble jeg gjort kjent med rapporten «Utfordringer Tinnosbanen» utarbeidet av banesjef i daværende Jernbaneverket, nå Bane Nord, Bjørn Ståle Varnes. Rapporten er fra 2009/2010. Rapporten viser at strekningen kan utbedres for daglig trafikk og følge standardene som gjelder for dette. Kostnadene er anslått til NOK 29.5 millioner. I summen er også kontaktledningen tatt med.
Disse summene viser da at man kan komme langt med en totalramme på 80 millioner for istandsetting om man ser bort fra E-drift men tar hensyn til prisstigning, litt større forfall på disse årene, etc. Det er viktig at disse tallene og den nevnte rapporten også er med som
grunnlag for den utredningen som regjeringen nå gjør om istandsettingen av Tinnosbanen, da det kan vitne om at istandsettingen til kommersiell bane kan være billigere enn antatt.

Ola Elvestuen (V)

Svar

Ola Elvestuen: Når legges den kommende utredningen om Tinnosbanen fram, og vil den bygge på innholdet fra rapporten "Utfordringer Tinnosbanen" av Bjørn Ståle Varnes?
Jeg viser til brevet jeg sendte til familie- og kulturkomiteen datert 8. mars i år, der jeg skriver at det er Samferdselsdepartementet som har ansvaret for banen, og at forvaltningen av den er lagt til Bane NOR.
Klima- og miljødepartementet har bedt Samferdselsdepartementet om en oppdatering av hvor langt utredningsarbeidet har kommet. De opplyser at de har gitt Jernbanedirektoratet i oppdrag å utarbeide mandat og framdriftsplan for utredningen. Fristen er satt til 30. november. Selve hovedutredningen skal være klar, slik at anbefalingene kan vurderes i forbindelse med rulleringen av Nasjonal transportplan.
Samferdselsdepartementet har i sin bestilling til Jernbanedirektoratet ikke lagt noen føringer om at direktoratet skal bygge på tidligere rapporter.