Skriftleg spørsmål fra Ole André Myhrvold (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:336 (2018-2019)
Innlevert: 09.11.2018
Sendt: 09.11.2018
Svart på: 16.11.2018 av samferdselsminister Jon Georg Dale

Ole André Myhrvold (Sp)

Spørsmål

Ole André Myhrvold (Sp): Har evalueringen av den lovede evalueringen fra BaneNor funnet sted, og mener statsråden ordningen med betalt pendlerparkering legger til rette for at flest mulig velger jernbanen til sine daglige reiser?

Grunngiving

Det siste året har BaneNor innført betaling ved mange pendlerparkeringer på Østlandet. Begrunnelsen har vært at det skal være plass til de som faktisk pendler og har behov for parkeringsplass, samt bidra til at flere går eller sykler til stasjonen.
31. oktober kunne vi lese i Drammens Tidende om fulle pendlerparkeringsplasser ved Lier og Brakerøya stasjoner til tross for at det er innført betaling. Pendlere som har betalt for pendlerparkering får altså ikke varen de har betalt for.
Bane Nor sier i tilsvaret at de ikke kan garantere at alle som har betalt for parkeringsavtale får ledig parkeringsplass, men at man betaler for en rett til å benytte pendlerparkeringen. De uttaler også at ordningen skal evalueres om «ett års tid».
22. februar i år svarte statsråden på et spørsmål fra representanten Sverre Myrli om betaling ved pendlerparkeringsplassene. Der skrev statsråden at: «Bane NOR har opplyst at de nå gjør seg nødvendige erfaringer, og at de vil evaluere ordringen om et par måneder.»
I et svar til undertegnede 23. januar om samme problematikk skrev statsråden:

«Jeg vil følge nøye med på de erfaringer BaneNor nå gjør seg, og legger tung vekt på at vi ønsker å legge til rette for at flest mulig velger jernbanen til sine daglige reiser.»

Jon Georg Dale (FrP)

Svar

Jon Georg Dale: Som følgje av Bane NORs parkeringsstrategi (https://www.banenor.no/contentassets/3a3630357184416584f44d1460de5250/parkeringsstrategi-bane-nor-pr-september-2017.pdf), innførte Bane NOR ei ordning med betalt pendlarparkering ved elleve stasjonar på Austlandet våren 2018. Bane NOR har til siktemål å evaluere ordninga grundig om lag eit år etter betalinga vart innført, etter å ha skaffa seg nødvendige erfaringar.
TØI har på vegne av Bane NOR utført ei undersøking for å kartleggje eventuelle endringar i talet på bilar på dei aktuelle parkeringane, og har samla funna dei har gjort i ein offentleg tilgjengelig rapport (https://samferdsel.toi.no/hjem/avgift-pa-innfartsparkeringen-lettere-a-finne-plass-article33992-98.html). Rapporten viser at det skjer endringar i bruken av innfartsparkering når det krevjast betaling for tenesta. Desse endringane skuldast ikkje årstidsvariasjonar, men har fleire årsakar. Nokon reisande vel å ikkje køyre til stasjonen, mens andre startar å ta i bruk pendlarparkeringane.
Eit anna interessant funn er at talet på bilar med barnesete samla sett gjekk opp frå 18 pst. til 27 pst. etter betalinga vart innført, noko som kan tyde på at det har skjedd ei fylgjereise i samband med togturen. Bane NOR har og innhenta tal frå NSB for å sjå om brukarbetalinga har endra talet på togreisande frå dei aktuelle stasjonane. Tala vis at talet på reisande har auka med mellom 1 og 16 pst.
Stortingsrepresentant Ole André Myhrvold spør om eg meiner betalingsordninga legg til rette for at flest mogleg vel jernbanen til daglege reisemål. Undersøkinga til TØI og den registrerte aukinga i talet på reisande, indikerer at innføring av pris så langt har hatt ein positiv effekt på parkeringssituasjonen ved fleire stasjonar. Stortingsrepresentanten trekk særskild fram parkeringssituasjonen ved stasjonane Lier og Brakerøya. Bane NOR tilbyr 265 parkeringsplassar ved Lier stasjon og 97 parkeringsplassar ved Brakerøya stasjon til 100 kroner per 30-dagarsperiode for pendlarparkering og 40 kroner per døgn for dagparkering.
Som stortingsrepresentanten påpeikar, er det svært ofte fullt på dei to stasjonane, og pendlarane må vere tidleg ute om morgonen for å sikre seg ein bilplass. Dette er ikkje optimalt. Bane NOR vurderer difor alternative løysingar, men har per i dag ikkje tilgjengelige areal som er egna til parkering. Bane NOR har nettopp opna tørre og trygge sykkelhotell ved både Lier og Brakerøya stasjonar, for å freiste stadig fleire til å bruke sykkelen.
Bane NOR skal drive verksemda etter forretningsmessige prinsipp, og har difor laga ein parkeringsstrategi som gir føretaket inntekter som kan nyttast til å drifte parkeringane, og til å forbetre tilbodet ved stasjonane.