Skriftleg spørsmål fra Torstein Tvedt Solberg (A) til forsknings- og høyere utdanningsministeren

Dokument nr. 15:386 (2018-2019)
Innlevert: 16.11.2018
Sendt: 16.11.2018
Rette vedkommende: Kunnskaps- og integreringsministeren
Svart på: 21.11.2018 av kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner

Torstein Tvedt Solberg (A)

Spørsmål

Torstein Tvedt Solberg (A): Våren 2017 deltok stortingsrep. Iselin Nybø på kakefest for å feire vedtaket om en veiledningsordning for nyutdannede lærere. Per nå mottar kun 6 av 10 nyutdannede et slikt tilbud.
Når vil statsråden forskriftsfeste en veiledningsordning som skal gjelde alle nyutdannede?

Grunngiving

Jeg tillater meg å gjenta spørsmålet til statsråden fra Stortingets spørretime 14. november 2018, da statsråden da ikke svarte på det konkrete spørsmålet. Det kan legges til at representanter fra alle regjeringsparti var med på kakefesten, som var i regi av Pedagogstudentene. Det har siden 2009 eksistert ulike avtaler med målsetting om at alle nytilsatte nyutdannede lærere i barnehagen, grunnskolen og videregående opplæring skal få et tilbud om veiledning, og dette ble ytterligere forsterket da Stortinget våren 2017 ba regjeringen i samarbeid med partene utforme nasjonale rammer for en veiledningsordning for nyutdannede lærere som ivaretar at alle nytilsatte omfattes av ordningen, og som gir rom for lokal tilpasning. Likevel viser en fersk rapport at 4 av 10 nyutdannede lærere ikke mottar veiledning, og det er store variasjoner når det gjelder omfang, innhold, hyppighet, struktur og kvalitet på veiledningen som tilbys.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Spørsmålet besvares av kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner, som rette statsråd.
Regjeringen følger opp Stortingets vedtak fra 2017 om i samarbeid med partene å utforme nasjonale rammer for en veiledningsordning for nyutdannede lærere. Det ble enighet rundt rammer og prinsipper for veiledning for nytilsatte nyutdannede lærere høsten 2018. At dette ikke har effekt foreløpig, eller i Rambølls evaluering fra 2016 som representanten viser til, har naturlige forklaringer.
I arbeidet med de nasjonale rammene har Kunnskapsdepartementet i samarbeid med organisasjoner for barnehage, skole og høyere utdanning kommet til enighet om anbefalinger om veiledning av nyutdannede nytilsatte lærere i barnehage og skole. Sammen uttrykker vi ambisjoner for hvordan veiledning skal gjennomføres. Her vektlegger vi blant annet at det settes av tid til planlegging og gjennomføring av veiledningen, og at veiledningen skjer med en hyppighet og et omfang som bidrar til læring og utvikling.
Vi vet fra forskning at det er viktig at veiledningen holder god kvalitet. En lovpålagt plikt eller forskriftsfesting er ingen garanti for at veiledningen blir god. Anbefalingene vi gir i prinsippene sier hva vi mener kjennetegner god veiledning, og jeg tror derfor at dette vil gi mer retning for de som skal gi veiledningen i barnehage og skoler. I løpet av våren kommer Utdanningsdirektoratet dessuten med en faglig veileder som bygger på prinsippene, og som vil gir råd og gode eksempler på hvordan gode veiledningsordninger kan utformes og gjennomføres lokalt. Det skal også utarbeides rammer for utdanningstilbud for veiledere, som en del av de nasjonale rammene.
Enigheten om prinsipper og forpliktelser for veiledning av nyutdannede nytilsatte lærere i barnehage og skole har varighet til 31.07.2021. Omfang og kvalitet av veiledning av nyutdannede skal evalueres, og vi vil ha dialog med aktørene underveis om resultatene og videre oppfølging.
Både arbeidsmiljøloven, opplæringsloven og friskoleloven inneholder generelle formuleringer om arbeidsgivers ansvar for å ivareta arbeidstakerne. Ansvaret for å ivareta nyutdannede nytilsatte lærere, for eksempel gjennom å gi veiledning, ligger først og fremst lokalt hos arbeidsgiver. Det har derfor vært viktig for oss at prinsippene og de øvrige elementene i de nasjonale rammene skal gi rom for lokal tilpasning.
Vi skal nå følge opp utviklingen rundt de ferske nasjonale rammene sammen med partene. Jeg mener at det ikke er hensiktsmessig å regulere veiledning av nyutdannede nytilsatte lærere gjennom lov eller forskrift nå. Jeg viser for øvrig til behandlingen av representantforslag nr. 8:14 S (2018-2019) om samme tema.