Skriftleg spørsmål fra Kari Anne Bøkestad Andreassen (Sp) til kommunal- og moderniseringsministeren

Dokument nr. 15:432 (2018-2019)
Innlevert: 22.11.2018
Sendt: 23.11.2018

Kari Anne Bøkestad Andreassen (Sp)

Spørsmål

Kari Anne Bøkestad Andreassen (Sp): Det er skapt stor bekymring hos både ansatte og ledelse ved Brønnøysundregistrene og Altinn gjennom utydelige utspill om at regjeringen vurderer å flytte hele, eller deler av, Altinn til Difi.
Vil kommunal- og moderniseringsministeren i samarbeid med næringsministeren sørge for mer åpenhet rundt dette, og ikke minst snarest få på plass en vurdering som tar inn andre alternativer og konsekvenser av disse, inkludert flytting av arbeidsplasser, før beslutninger tas?

Grunngiving

Mange mener at digitaliseringen i Norge ikke går raskt nok, og regjeringen jobber derfor med en ny digitaliseringsstrategi. Det må da jobbes åpent og på tvers av sektorer, for å hindre parallelle løp. Sektorene må ses på samlet, både Difi med sitt innbyggerfokus som ligger under Kommunal- og moderniseringsdepartementet, og Brønnøysundregistrene med sitt næringslivsfokus som ligger under Nærings- og fiskeridepartementet.
Det er da svært uheldig at viktige prosesser rundt dette håndteres i embetsverket uten at stortingspolitikerne holdes orientert, men får kunnskap gjennom media om at departementene vurderer å legge Altinn under Difi.
Å flytte Altinn fra Brønnøysundregistrene, helt eller stykkevis, er ikke løsningen for bedre digitalisering i Norge. Registrene, Altinn og informasjonsforvaltningsarbeidet er viktige strukturer som henger sammen, og registrene og Altinn er regjeringens viktigste verktøy for forenkling og digitalisering for næringslivet. Den samme digitale plattformen må også kunne benyttes for privat sektor. Å bygge opp en ny digital innbyggerplattform i Difi vil kun ytterligere forsinke digitaliseringen.
En løsning kan være at KMD gir ytterligere oppdrag til registrene og Altinn gjennom tildelingsbrev fra NFD, for å benytte eksisterende, gode løsninger.
Da Difi bestemte seg for å lage sin egen digitale postkasse, var Brønnøysundregistrene klar til å ta oppgaven gjennom Altinns veletablerte offentlige postkasse. Kanskje hadde løsningen vært like bra som dagens. Difi ble etablert som et faglig samordningsorgan, men har etter hvert påtatt seg operasjonelle oppgaver. Likevel er det Altinn som har stått for de fleste nye tjenestene på digital plattform, noe de også har lykkes svært godt med.

Monica Mæland (H)

Svar

Monica Mæland: Regjeringen er opptatt av å sikre brukervennlige og effektive digitale tjenester til innbyggere og næringsliv. For å lykkes med det, må forskjellige deler av det offentlige samarbeide godt. Et godt og tett samarbeid mellom miljøene i Difi og Altinn er særlig viktig for å få til en god og effektiv digitalisering i offentlig sektor. Det er høy kompetanse i begge disse miljøene, og regjeringen er svært opptatt å bygge videre på kompetansen og løsningene både i Altinn og i Difi fremover.
I forbindelse med arbeidet med regjeringens digitaliseringsstrategi for offentlig sektor, ser vi nærmere på hvordan samarbeidet mellom Altinn og Difi kan styrkes. Regjeringen har ikke tatt noen beslutning om dette ennå. Dersom det blir besluttet å gjennomføre endringer, vil endringene gjennomføres i en ryddig prosess som også involverer de ansatte. Det ligger fast at hovedaktiviteten til Altinn skal være i Brønnøysund, uavhengig av hvilken beslutning regjeringen kommer fram til om organiseringen av digitaliseringsarbeidet i offentlig sektor.