Skriftleg spørsmål fra Åshild Bruun-Gundersen (FrP) til barne- og familieministeren

Dokument nr. 15:948 (2018-2019)
Innlevert: 12.02.2019
Sendt: 12.02.2019
Svart på: 19.02.2019 av barne- og familieminister Kjell Ingolf Ropstad

Åshild Bruun-Gundersen (FrP)

Spørsmål

Åshild Bruun-Gundersen (FrP): Vil statsråden med utgangspunkt i bekymringer fra politiet, lokale folkevalgte og regionale barnevernsmyndigheter følge opp ønsket om etableringsstopp for nye barnevernsinstitusjoner i Agder?

Grunngiving

Barn-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) åpner nå igjen for å tillate nyetablering av private barnevernsinstitusjoner i Agder. Dette på tross av et tidligere etableringsstopp fra Bufetat region Sør.
Etableringsstoppen vedtatt av Bufetat region Sør ble ikke innført uten en god, faglig begrunnelse. Agder bare utgjør 6 prosent av Norges befolkning, men har 22 prosent av landets private institusjonsplasser for barnevern.
Agder-fylkene har også sett en dramatisk økning i kriminalitet som følge av overetableringen av barnevernsinstitusjoner. 20 personer står for 40 prosent av all ungdomskriminaliteten i Kristiansand-området. Av disse bor hele 16 på institusjon. Både spørsmålsstiller og politiet er bekymret for at dagens høye tetthet av institusjoner kan skape kriminelle miljøer.
Bufetats åpning for nyetableringer vil trolig føre til at Aberia Ung Sør kan få tillatelse til å opprette en ny institusjon i Arendal. Spørsmålsstiller mener Arendal er det siste stedet flere institusjoner bør opprettes. Tall fra politiet viser at voldskriminaliteten i Arendal har økt dramatisk.
Ifølge de siste tallene fra politiet var økningen på hele 42 prosent mellom 2016 og 2017. Volden har økt nesten 10 ganger så mye i Arendal som i landet for øvrig.
Agder kan ikke bære belastningen med en så stor andel av landets mest utfordrende ungdommer alene. FrP mener disse institusjonene i langt større grad bør etableres over hele landet. Hver fjerde institusjon kan ikke fortsette å etableres på Sørlandet.

Kjell Ingolf Ropstad (KrF)

Svar

Kjell Ingolf Ropstad: Jeg er godt kjent med disse bekymringene og forstår at det kan være en belastning for nærmiljøet når det etableres flere barnevernsinstitusjoner for ungdom med store utfordringer innenfor et område. For mange institusjoner i et område kan også gjøre tilbudet til det enkelte barn mindre egnet. Barn og unge som er på barneverninstitusjon skal få god og forsvarlig omsorg og behandling. Dette innebærer at de skal ha trygge omgivelser og rammer som legger til rette for en god utvikling.
Bufetat har ansvaret for institusjonstilbudet. Bufetats ansvar innebærer å sørge for at det til enhver tid er et tilgjengelig og tilstrekkelig differensiert institusjonstilbud som møter barnas behov. Ansvaret kan ivaretas både gjennom etablering og drift av egne statlige barneverninstitusjoner, samt ved avtaler om kjøp av plasser i kommunale og private institusjoner.
Private og kommunale institusjoner kan bare benyttes dersom institusjonen er godkjent av Bufetat. Institusjonene kan søke regionene i Bufetat om godkjenning, og Bufdir er klageinstans over regionenes vedtak. Alle søknader må behandles konkret og individuelt. Institusjonen kan godkjennes dersom den drives i samsvar med barnevernloven med forskrifter, dersom institusjonen tilfredsstiller vilkår som følger av annen lovgivning og ellers drives på forsvarlig måte. Dette innebærer at Bufetat ikke kan etablere en generell etableringsstopp i et bestemt område gjennom godkjenningsordningen innenfor dagens regelverk. Jeg tar sikte på å sende ut høringsnotat til ny barnevernlov denne våren. I arbeidet med ny lov vil jeg vurdere om institusjonens geografiske plassering skal være relevant i vurderingen om institusjonen skal godkjennes. Det vil i så fall si at sterk konsentrasjon av institusjoner i et område kan være til hinder for godkjenning.
Bufetat er opptatt av å redusere risiko for negativ læring ungdommer i mellom, og at barn i barneverninstitusjoner skal leve så normalt som mulig med positive nettverk og gode tilbud fra andre tjenester. Det stilles krav til kvalitet i barneverninstitusjonene. Blant annet bør institusjonen ligge gunstig til når det gjelder skole- og barnehagetilbud, leke- og fritidsmuligheter, arbeidsmuligheter og offentlig kommunikasjon. Det er viktig at institusjonene ligger i et nærmiljø som kan bidra til at barna får leve et liv som er så normalt som mulig. Foruten at dette kan være aktuelle vurderingstema i den enkelte godkjenningssak, har også Bufetat virkemidler som kontrakter og kjøp av private institusjonsplasser. Når Bufetat kjøper plasser av private aktører kan de ta med i vurderingen blant annet om tettheten av barneverninstitusjoner vil medføre svekket kvalitet i tilbudet. Ved plassering i institusjon må det foretas en konkret vurdering av det enkelte barns behov.
Jeg legger til grunn at Bufetat gjør gode faglige vurderinger når de kjøper plasser fra private aktører og ved valg av institusjonsplass for det enkelte barn.