Skriftleg spørsmål fra Silje Hjemdal (FrP) til eldre- og folkehelseministeren

Dokument nr. 15:1442 (2018-2019)
Innlevert: 11.04.2019
Sendt: 11.04.2019
Svart på: 25.04.2019 av eldre- og folkehelseminister Åse Michaelsen

Silje Hjemdal (FrP)

Spørsmål

Silje Hjemdal (FrP): Det norske brenneri i Grimstad fikk fem gullmedaljer i San Fransisco World Spirits Competition, men har ikke anledning til å opplyse om dette på flaskene.
Vil statsråden vurdere en omlegging av regelverket, slik at norske produsenter får vise at de lager produkter av høy kvalitet?

Grunngiving

Det norske brenneri i Grimstad er tildelt fem gullmedaljer i en av verdens mest prestisjefylte brennevinskonkurranser. I San Francisco World Spirits Competition fikk både brenneriets fatlagrede akevitt, Arvesølvet, og Harahorn fatlagret gin dobbel gullmedalje. Det innebærer ifølge konkurransearrangørens nettsted at samtlige medlemmer i smakspanelet har plassert disse produktene helt på topp. Også en annen variant av Harahorn har fått gullmedalje. Over 3 000 brennevinsprodukter fra hele verden var med i konkurransen.
Norge har en stolt tradisjon på brennevinsområdet. Både norsk aquavit og gin er verdensberømt for sitt høye nivå. At det nå kommer nye aktører på banen, som vektlegger kvalitet og originalitet er bra. Det er en hard konkurranse på dette markedet, og at Det norske brenneri i Grimstad nå er tildelt fem gullmedaljer, i en av verdens mest prestisjefylte brennevinskonkurranser er en enorm prestasjon. I den sammenheng er jeg også stolt av å komme fra Bergen, som huser en av verdens beste gin-produsenter, Bareksten som også har vunnet en rekke gjeve utmerkelser. Jeg og resten av Frp mener at kvalitet og håndverk bør fremheves, ikke motarbeides, slik dagens regler gjør ved å forby brenneriene å vise frem sine medaljer.

Åse Michaelsen (FrP)

Svar

Åse Michaelsen: I Granavolden-plattformen er det fastslått at hovedlinjene i dagens alkoholpolitikk skal ligge fast. Reklameforbudet er en del av hovedlinjene alkoholpolitikken. Jeg anser det av den grunn ikke som aktuelt å endre på regelverket når det gjelder merking av utmerkelser nå. Forbudet mot alkoholreklame skal dempe etterspørselen etter alkohol og dermed bidra til begrenset forbruk av alkoholholdig drikk som igjen vil begrense alkoholrelaterte skader og ulemper. Å påføre merking om at et produkt har vunnet priser eller andre utmerkelser, er i strid med reklameforbudet da et av formålene med slik merking vil være å fremme salg av produktet. Merkingen anses som alkoholreklame uavhengig av om det også er andre formål, som forbrukerinformasjon, bak merkingen.
All reklame for alkoholholdig drikk er ulovlig i henhold til alkoholloven med mindre det foreligger et særlig unntak. Unntakene vi har i dag er svært spesifikke og særlige begrunnet. Det foreligger ikke unntak hvor begrunnelsen er å sikre at produsentene får markedsført sine produkter til forbruker, da dette vil være i direkte strid med selve formålet bak reklameforbudet. Unntak for merking med utmerkelser o.l., er konkret vurdert tidligere, men det ble konkludert med at det ikke var tilstrekkelige grunner for et slikt unntak.