Skriftleg spørsmål fra Svein Harberg (H) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:1581 (2018-2019)
Innlevert: 08.05.2019
Sendt: 08.05.2019
Svart på: 15.05.2019 av kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner

Svein Harberg (H)

Spørsmål

Svein Harberg (H): Vil statsråden legge til rette for at elever kan ta båtførerprøven som valgfag i ungdomsskolen?

Grunngiving

Valgfag i ungdomsskolen er et viktig og godt tilbud som gir elevene anledning til å fordype seg i sine interesser og lære og oppleve nye ting som ikke hører inn under det ordinære skoleløpet. Det har over lang tid vært lagt til rette for trafikalt grunnkurs og forberedelser til "mopedlappen" i valgfagstilbudet. Det er viktig, og gir elevene mulighet til å få et godt grunnlag for å være gode trafikanter i tillegg til at det for mange blir et spennende og inspirerende innslag i skolehverdagen.
Det har til nå ikke vært mulig å etablere et tilsvarende valgfagtilbud for båtførerprøven. I store deler av landet er ferdsel til sjøs svært relevant for denne aldersgruppen, og god kunnskap om ferdsel til sjøs er viktig. For å unngå ulykker er det viktig å gi denne aldersgruppen tilgjengelighet til grunnleggende kunnskap, og et valgfagtilbud vil være et godt bidrag til at flere av de som ferdes på sjøen vil ha grunnlag for gode og fornuftige vurderinger og avgjørelser. Det er grunn til å tro at dette særlig for mange gutter vil være et spennende tilbud i skolen.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Jeg er helt enig med representant Harberg i at å kunne ferdes trygt på sjøen er svært viktig. I store deler av landet vårt er det av stor betydning å ha kunnskap og ferdigheter som gjør at det å ferdes på vannet er trygt, både for en selv og andre.
Jeg vil derfor innføre båtførerprøven som valgfag på ungdomstrinnet. Som en del av fagfornyelsen reviderer vi i disse dager også alle læreplanene i valgfagene på ungdomstrinnet. I forbindelse med denne revideringen, vil vi utrede og endre innholdet i det eksisterende valgfaget natur, miljø og friluftsliv til også å omfatte opplæring fram mot båtførerprøven. Det er fordi vi mener at det å kunne ferdes trygt i båt langs kysten og på innsjøer er en viktig del av friluftslivet.
Båtførerprøven er obligatorisk for alle personer som skal føre fritidsbåt med største lengde over 8 meter eller har motor på mer enn 25 hestekrefter, og som er født 01.01.1980 eller senere. For å kunne ta båtførerprøven må man ha kunnskap og ferdigheter innenfor temaer som sjømannskap og sjømerker, regler til sjøs, navigasjon, kartlesing og nødsituasjoner til sjøs.
Valgfagene på ungdomstrinnet er organisert slik at elevene skal kunne fullføre et valgfag på ett år. Elevene kan derfor velge ulike valgfag, men de kan også ta det samme valgfaget flere år på rad. Elevene går vanligvis på ungdomstrinnet fra det året de fyller 13 år til det året de fyller 16 år. Ungdom kan få båtførerbeviset fra de fyller 16 år, men selve prøven kan de ta fra de fyller 14 år. Det betyr at elevene kan ta valgfaget natur, miljø og friluftsliv og gjennomføre båtførerprøven før de fyller 16 år. For å få båtførerbevis, må elevene i tillegg avlegge en prøve/test ved et godkjent testsenter.
I forrige skoleår kunne skolene rundt i landet tilby opplæring i 15 forskjellige valgfag, og vi ser at faget er et populært valgfag. Nesten 11 % av elevgruppa valgte Natur, miljø og friluftsliv i fjor, og over 60 prosent av de som valgte faget var gutter. Stoltenberg-utvalget peker på at valgfag er viktig for å motivere gutter Jeg er glad for at både gutter og jenter velger fag de liker og som motiverer dem. Regjeringene ønsker samtidig å stimulere til utradisjonelle valg for å redusere kjønnsforskjeller i skole og i utdanningsvalg. Derfor vil vi innrette valgfagene på en måte som bidrar til en jevnere rekruttering blant kjønnene når alle valgfagene nå revideres.
Valgfagene har de siste årene funnet sin plass på ungdomstrinnet. De har, som andre fag, læreplaner, kompetansemål og en vurderingsordning hvor elevene vurderes med tellende karakter. Noe av intensjonen med valgfagene er at de også skal være med på å gjøre ungdomsskolen mer praktisk, og de skal bidra til å utvikle elevenes forståelse av hva det vil si å gjøre valg. I elevundersøkelsen rapporterer elever på ungdomstrinnet om noe lavere motivasjon enn elever på barnetrinnet. Andre undersøkelser har vist oss at valgfagene er populære blant elevene på ungdomstrinnet, og at fagene bidrar til trivsel og motivasjon. Vi vet elevene trives i valgfagstimene. Forskere har påpekt at det er knyttet til at de er praktiske, representerer noe annet enn de ‘vanlige’ timene i klasserommet, og gir elevene mulighet til å velge etter interesse. Jeg er opptatt av at valgfagene videreføres innenfor disse rammene. Jeg ser både båtførerprøven og et nytt valgfag i praktisk håndverksfag som et viktig supplement til dagens tilbud i lys av dette.