Skriftleg spørsmål fra Tellef Inge Mørland (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1625 (2018-2019)
Innlevert: 14.05.2019
Sendt: 14.05.2019
Svart på: 27.05.2019 av samferdselsminister Jon Georg Dale

Tellef Inge Mørland (A)

Spørsmål

Tellef Inge Mørland (A): Mener statsråden det er riktig at strekningen E18 Kristiansand - Grimstad, som ble bygget som et ops-prosjekt, skal ha lavere krav til veistandard enn resten av E18, og hva vil statsråden eventuelt gjøre for å sikre at kravene til maksimal spordybde i veibanen skal følge den nye standarden på 20 mm, slik som for resten av strekningen E18 Kristiansand - Oslo?

Grunngiving

Fædrelandsvennen har mandag 13.mai en sak om E18 Kristiansand - Grimstad, der ops-selskapet nå rapporterer om en klagestorm fra bilister, på grunn av at man tillater en større spordybde på denne strekningen enn på resten av E18.
Mellom Kristiansand og Grimstad tillater man en spordybde på 25 mm, mens den på resten av strekningen er 20 mm, etter at grensen i 2012 ble redusert på veier med mye trafikk.
Saken ble tidligere i år tatt opp av Aust-Agder fylkeskommune ved fylkesordfører Gro Bråten, men henvendelsen fra februar i år om stor sporslitasje på strekningen har foreløpig ikke blitt besvart av Vegdirektoratet.
Agder OPS Vegselskap viser til at man får en økt risiko for vannplaning på strekningen som følge av dypere hjulspor. Om vinteren kan det også komme is i sporene. Utfordringen er aller størst i de lange tunnelene. De reduserte kravene til veistandard vil derfor kunne bidra til å redusere trafikksikkerheten på strekningen.

Jon Georg Dale (FrP)

Svar

Jon Georg Dale: Krava til spordjupn i driftskontraktane følgjer av interne retningsliner i Statens vegvesen, ikkje av nasjonale føringar. Når slike interne retningsliner blir reviderte, gir ikkje det grunnlag for å endre krava i ein OPS-kontrakt, slik nasjonale føringar kunne ha gjort.
Vi har per i dag ingen nasjonale føringar for drift av vegnettet. Dette inneber at ulike vegeigarar, som staten og dei ulike fylkeskommunane, kan leggje ulike standardar til grunn for drifta av vegnettet sitt.
Som følgje av regionreforma har Samferdselsdepartementet gitt Statens vegvesen i oppdrag å utgreie behovet for, og eventuelt utforminga av, bindande nasjonale føringar for utbygging, forvaltning, drift og vedlikehald av riks- og fylkesvegnettet. Ein eventuell nasjonal standard for drift vil vere ein naturlig del av denne utgreiinga.
I dette konkrete tilfellet vil eg likevel oppmode Statens Vegvesen om å gå i dialog med entreprenør for å vurdere om det er grunnlag for gjennomgåande standard på det nivået det er på resten av strekninga.