Skriftleg spørsmål fra Solfrid Lerbrekk (SV) til arbeids- og sosialministeren

Dokument nr. 15:1700 (2018-2019)
Innlevert: 24.05.2019
Sendt: 24.05.2019
Svart på: 03.06.2019 av arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie

Solfrid Lerbrekk (SV)

Spørsmål

Solfrid Lerbrekk (SV): Kan ministeren gi en oversikt over hvor mange VTA-plasser og hvor mange VTO-plasser er tildelt det enkelte fylket så langt i 2019, og på hvilket grunnlag dette fordeles ut til hvert enkelt fylke?

Grunngiving

Regjeringen la i budsjettet for 2019 opp til 700 nye VTA-plasser. I revidert budsjett kom det 300 plasser. Totalt snakker vi om rundt
1 000 nye plasser i 2019. Samtidig har Stortinget behov for vite hvilke deler av landet som er tilgodesett og hvor stor andel som kommer henholdsvis VTA og VTO.

Anniken Hauglie (H)

Svar

Anniken Hauglie: I Granavolden-plattformen sier regjeringen at den vil tilby flere varig tilrettelagte
arbeidsplasser, spesielt i ordinært arbeidsliv. Arbeids- og sosialdepartementet har derfor bedt Arbeids- og velferdsetaten om at plasser i ordinær virksomhet vektlegges ved etablering av nye plasser (jf. supplerende tildelingsbrev til Arbeids- og velferdsdirektoratet av 27.3.19). Fordelingen av ressurser til arbeidsmarkedstiltak mellom de ulike NAV-kontorene er Arbeids- og velferdsetatens ansvar. Arbeids- og sosialdepartementet har derfor innhentet informasjon om fordelingen fra Arbeids- og velferdsdirektoratet.
Arbeids- og velferdsdirektoratet fordeler tiltaksressurser til hver av Arbeids- og velferdsetatens fylkesavdelinger, som igjen fordeler ressursene til det enkelte NAV-kontor. Det vil deretter være opp til hvert enkelt NAV-kontor, innenfor overordnede prioriteringer, å opprette plasser til varig tilrettelagt arbeid i skjermet virksomhet eller ordinær virksomhet. Av denne grunn er det ikke mulig å si på forhånd hvordan nye plasser vil bli fordelt på plasser i skjermet og ordinær virksomhet.
Siden tilskuddet per plass til VTA-plasser i skjermet virksomhet er høyere enn tilskudd per plass i ordinær virksomhet, er det heller ikke mulig å si eksakt hvordan bevilgningen vil slå ut i antall nye plasser i hvert enkelt fylke. Dette vil være avhengig av hvordan de enkelte NAV-kontorene prioriterer mellom VTA i skjermet og VTA i ordinær virksomhet. I forbindelse med budsjettprosessen er det vanligvis beregningsteknisk lagt til grunn at Arbeids- og velferdsetaten oppretter like mange nye VTA-plasser i skjermede og ordinære virksomheter. I vedlagte oversikt er denne modellen brukt til å estimere fordelingen av nye plasser i VTA i 2019. Dette er likevel ikke bindende for Arbeids- og velferdsetaten, jf. også føringene i Granavolden-erklæringen. Per 1. mai 2019 er fordelingen av det samlede antall plasser mellom varig tilrettelagt arbeid i skjermet og ordinær virksomhet 81 prosent i skjermet og 19 prosent i ordinært arbeidsliv.
Etter budsjettforliket vedrørende behandlingen av Prop 1 S (2018-2019) ble bevilgningen til varig tilrettelagt arbeid økt med 61,75 mill. kroner. I RNB 2019 foreslår regjeringen 15 mill. kroner ekstra til VTA. Basert på tildelte midler, regjeringens forslag i RNB 2019 og Arbeids- og velferdsdirektoratets fordelingsnøkkel, kan vi estimere en fylkesvis fordeling av nye plasser i VTA i 2. halvår 2019 (vedlagt tabell). I tillegg er det i tabellen tatt med virkningen av om lag 26 mill. kroner i overførte, ubrukte midler fra 2018 som er fordelt på nytt til fylkene i 2019.
Representanten Lerbrekk, spør videre om hvilke kriterier Arbeids- og velferdsetaten har brukt ved den fylkesvise fordelingen av VTA-plasser. Spørsmålet er forelagt Arbeids- og velferdsdirektoratet.
I tildelingen for 2019 har Arbeids- og velferdsdirektoratet lagt til grunn statistikk som viser antall uføre under 40 år. For de nye midlene er det sett på hva fordeling av hele ressursrammen etter andel uføre under 40 år ville gitt det enkelte fylke, og dette er sammenlignet med hva fylket får ved videreføring fra 2018. Nye midler for 2019 er tildelt fylkene som ved en fordeling av hele rammen etter andel uføre under 40 år skulle hatt mer enn de får ved videreføring fra 2018. I ekstra tildelinger senere på året, knyttet til fordeling av underforbruk fra foregående år eller nye tildelinger i RNB, har Arbeids- og velferdsdirektoratet, i tillegg til den overnevnte modellen, lagt vekt på fylkenes gjennomføringsevne knyttet til etablering av nye plasser og forbruk av tildelte midler. Det innebærer noen endringer i faktisk tildeling som vil avvike fra fordelingsmodellen beskrevet over.

Vedlegg til svar