Skriftleg spørsmål fra Tellef Inge Mørland (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1787 (2018-2019)
Innlevert: 04.06.2019
Sendt: 05.06.2019
Svart på: 14.06.2019 av samferdselsminister Jon Georg Dale

Tellef Inge Mørland (A)

Spørsmål

Tellef Inge Mørland (A): Kan statsråden bekrefte at planene om å bygge ut E18 Oslo – Kristiansand som firefelts motorvei på hele strekningen ligger fast?

Grunngiving

På Agderposten.no 18. januar 2018 kunne man lese at daværende Frp-samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, lovte hele strekningen E18 Oslo – Stavanger ferdig i 2027, utbygd som firefelts motorvei.
I sine svar på mine skriftlige spørsmål i dok.nr. 15:2023 (2017-2018) av 7. august 2018 og dok.nr. 15:2082 (2017-2018) av 20. august 2018, bekrefter daværende samferdselsminister fra Frp beslutningen om å bygge firefelts motorvei på hele strekningen.
På Agderposten.no 3. juni 2019 kan man imidlertid lese at Nye Veiers direktør for planprosesser og samfunnskontakt, Finn Aasmund Hobbesland uttaler at man nå kanskje ikke har råd til å bygge ut hele den gjenstående strekningen på E18 som firefelts vei likevel.
Veier24.no har 4. juni 2019 også omtalt saken, der de viser til at Nye Veier nå ser på alternative løsninger for to områder på reststrekningen E18 Dørdal – Grimstad. Dette innebærer ifølge den samme direktøren i Nye Veier at E18 i så fall ikke vil bli bygd ut til en sammenhengende firefelts vei p å planstrekningen, fordi Nye Veier mener samfunnet får for lite igjen for investeringene.
Med bakgrunn i Nye Veiers siste uttalelser, vil det derfor være viktig at samferdselsministeren avklarer om det reduserte ambisjonsnivået til Nye Veier, på den gjenstående delen av E18 som skal utbygges, er en konsekvens av signaler fra regjeringen, eller om statsråden vil følge opp denne saken ovenfor Nye Veier, for å fastslå at hele strekningen fortsatt skal bygges ut som firefelts vei.

Jon Georg Dale (FrP)

Svar

Jon Georg Dale: Eg vil først vise til at Samferdselsdepartementet på generelt grunnlag har høg prioritet på arbeidet rundt optimalisering i planlegginga av vegprosjekt. Som ledd i arbeidet med Nasjonal transportplan for perioden 2022-2033 har til dømes departementet gitt verksemdene og Nye Veier AS i oppdrag å gjere ei systematisk optimalisering av prosjekt som er aktuelle for prioritering i den komande transportplanen. Føremålet er å finne enklare og betre løysningar som kan redusere prosjektkostnader, gjennomføringstid, risiko og/eller auke nytten/måloppnåinga.
Eg vil legge til at både E18 Kristiansand- Oslo og E39 Kristiansand-Sandnes no byggast ut med ein høgare standard og i eit raskare tempo enn det som ville vore mulig utan denne regjeringa sine grep i samferdselspolitikken. Etableringa av Nye Veier som opposisjonen kjempa i mot er saman med ein enorm vekst i løyvingane til vegbygging dei to fremste årsakene til at det vert bygd ut ny veg med høg standard raskare enn nokon gong før. Når det gjeld utbygginga av ny veg E18 Dørdal-Grimstad ligg dette i portefølja til Nye Veier AS. Selskapet skal, innanfor rammene av formålet og finansieringa til selskapet, sjølv prioritere oppgåvene sine. Selskapet skal informere Samferdselsdepartementet om prioriteringane.
Eg er kjend med at det no er pågåande planprosessar for ny E18 på strekningane Dørdal-Tvedestrand og Arendal-Grimstad. Nye Veier AS arbeidar derfor no vidare i samråd med lokale planmyndigheiter med å optimalisere prosjektet for å auke lønnsemda.