Skriftleg spørsmål fra Sigbjørn Gjelsvik (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1903 (2018-2019)
Innlevert: 19.06.2019
Sendt: 20.06.2019
Svart på: 26.06.2019 av samferdselsminister Jon Georg Dale

Sigbjørn Gjelsvik (Sp)

Spørsmål

Sigbjørn Gjelsvik (Sp): I «Strategi for småflyvirksomheten i Norge» står det blant annet at «regjeringen vil gjennomføre en utredning om hvordan staten best mulig kan legge til rette for en permanent løsning for småflyaktiviteten på Østlandet (…)».
Hva gjør regjeringen for å finne en permanent løsning for småflyaktiviteten i Oslo-området og når vil denne løsningen presenteres?

Grunngiving

I juni 2017 behandlet Stortinget Dokument 8:120 S (2016–2017) om Kjeller flyplass fra Senterpartiet. I innstillingen til saken viste en enstemmig komité til at:

«Kjeller i dag står for en tredjedel av den totale småflyvirksomheten i Norge. Komiteen viser videre til at statsråden i sitt brev understreker at rullebanen på Kjeller vil være tilgjengelig for småflymiljøet i regionen inntil utgangen av 2023, etter en gradvis nedbygging av forsvarsvirksomheten. Komiteen vil også vise til Innst. S. nr. 1 (1992–1993), jf. St.prp. nr. 90 (1991–1992), om utbygging og finansiering av hovedflyplass for hovedstadsområdet, der det ble forutsatt at det skulle etableres en småflyplass i Oslo-området. Dette etter at småflyene og småflymiljøet i regionen måtte forlate Fornebu.
Komiteen vil på denne bakgrunn be regjeringen legge fram en sak om en permanent løsning for småflytrafikken i Oslo-området."

Oslo Economics leverte i desember 2018 sin utredning for en permanent løsning for småflyaktiviteten i Østlandsområdet. Rapporten peker på ulike løsninger. Samferdselsdepartementet har nå hatt et halvt år til å vurdere rapporten. I slutten av mars 2019 mottok departementet en vurdering av rapporten fra Luftfartstilsynet.
Rapporten er en direkte oppfølgning av strategien for småflyvirksomheten i Norge, som regjeringen la fram i 2017 i etterkant av Stortingets behandling av Kjeller-forslaget fra Senterpartiet. I strategien ble det slått fast at mange flyklubber og allmennflyvere opplever tilgangen til landingsplasser for norsk småflyaktivitet som utfordrende, og særlig i Oslo-området som følge av at den sivile aktiviteten ved Rygge flyplass er avviklet og Kjeller flyplass er planlagt avviklet. Allmennflymiljøet har nå et sterkt behov for en avklaring om en langsiktig og forutsigbar løsning.

Jon Georg Dale (FrP)

Svar

Jon Georg Dale: Som ei oppfølging av Samferdselsdepartementets småflystrategi frå 2017 har Samferdselsdepartementet fått gjennomført ei utgreiing av ei permanent løysing for småflyverksemda i Austlandsområdet. Utgreiinga vart gjennomført av Oslo Economics, og vart lagt fram i desember 2018.
Rapporten har vore lagt fram for Luftfartstilsynet, som har konkludert med at det ikkje er tilhøve knytte til flytryggleiken i nokon av alternativa, som vil ha noko avgjerande å seie for valet av konsept.
Det er likevel framleis tilhøve knytt til både kostnadane og moglegheitene for ei permanent løysing ved dei ulike alternativa, som enno ikkje er avklart. Dette er spørsmål eg arbeider med og som eg vil kome attende til Stortinget med på eigna måte.