Skriftleg spørsmål fra Nina Sandberg (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1917 (2018-2019)
Innlevert: 20.06.2019
Sendt: 21.06.2019
Svart på: 26.06.2019 av samferdselsminister Jon Georg Dale

Nina Sandberg (A)

Spørsmål

Nina Sandberg (A): Hva gjør statsråden for å få fortgang i sikringen av Oslofjordkryssingen på E134?

Grunngiving

Ved Oslofjordtunnelens utløp på Hurumsiden, opparbeider Statens vegvesen nå innsatsområde til alle tre nødetater, i tilfelle nye ulykker i tunnelen.
Oslofjordtunnelen er Europas nest lengste undersjøiske tunnel. Ved uhell, vedlikeholdsarbeid eller ulykker, stenges den for all trafikk, i gjennomsnitt nesten daglig.
Dagens ene tunnelløp gir ikke en tilfredsstillende kryssing. Ikke bare koster stengningene samfunnet millioner årlig, en trygg og effektiv kryssing er essensielt for hele den tett befolkede regionen. Ny løsning for Oslofjordkryssingen er nødvendig både for sikkerhet og trafikkavvikling.
Statens vegvesen har anbefalt broløsning, men Regjeringen har gitt vegvesenet i oppdrag å legge Stortingets signal i NTP 2018-2029 om å bygge nytt tunnelløp til grunn i videre arbeid.
Det er fremmet en klage om prosjektet for ESA. Prosjektleder i Statens Vegvesen har påpekt at mens tiden går uten at nytt tunnelløp-prosjektet kommer videre, kommer nye krav og forskrifter, ansatte skiftes ut, dokumenter blit utdaterte, ting må gjøres om igjen, og ressurser må tilføres.
For innbyggere og næringsliv rundt Oslofjorden er det avgjørende at ferdigstillelsen av en sikker Oslofjordkryssing ikke drar unødig ut i tid. Det er også et samfunnsøkonomisk spørsmål om hvor mange år tunnelprosjektet kan utsettes før andre alternativ må vurderes.

Jon Georg Dale (FrP)

Svar

Jon Georg Dale: På grunnlag av KVU/KS1 for kryssing av Oslofjorden, inkl. tilleggsutgreiing for Oslofjordtunnelen, har Samferdselsdepartementet i brev til Statens vegvesen av 2. juli 2018 konkludert med at bygging av nytt tunnelløp i dagens trase skal leggjast til grunn for kryssinga av Oslofjorden på E134.
Det ligg føre godkjent reguleringsplan for løysinga med bygging av nytt tunnelløp i dagens trase. Framlegg til Stortinget om bygging og finansiering av prosjektet føreset i fyrste omgong lokalpolitisk tilslutning til eit opplegg for delvis bompengefinansiert utbygging. På grunn av klage til ESA på den valde løysinga, har Statens vegvesen valt å sette dette på vent. ESA har enno ikkje avslutta saksbehandlinga, men departementet har von om ei snarleg avklaring.
Eg vil vurdere vidare handtering av saka, når svar frå ESA er motteke.