Skriftleg spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:83 (2019-2020)
Innlevert: 14.10.2019
Sendt: 14.10.2019
Svart på: 21.10.2019 av kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Hva er tenkt fra kunnskapsministerens side ift. lærernes og skolenes muligheter til å sette seg inn i de nye læreplanene, utforme læreplaner til hvert trinn samtidig som de underviser i inneværende skoleår etter Kunnskapsløftet 2006, og hvordan ser ministeren for seg at lærere og skoleledere skal kunne effektuere fagfornyelsen som er vedtatt av Stortinget uten en finansieringsordning satta av til dette formålet?

Grunngiving

Fagfornyelsen.
Skoleåret 2019/2020 (inneværende skoleår) skal skolene og alle landets lærere rundt omkring i hele Norge bruke til å sette seg inn i de nye læreplanene og utforme læreplaner til hvert trinn samtidig som de underviser i inneværende skoleår etter Kunnskapsløftet 2006.
Skoleåret 2020/2021 er det første året hvor det undervises i nye læreplaner i samtlige fag for 1. – 10. trinn og Vg1.
Innføringen av de nye læreplanene vil bl. a kreve endinger i forhold til lærernes metodikk.
Dybdelæring og fagovergripende tema samt tverrfaglige emner vil kreve en annen type forberedelse til undervisningen.
Ved innføringen av Kunnskapsløftet i 2006 viste det seg at svært mye av lærernes tid på skolen ble bundet opp til felles møter rundt læreplanarbeid.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Fagfornyelsen skal gjøre læreplanverket tydeligere og mer relevant, slik at elevene utvikler kompetanse til å mestre livene sine og forberedes på framtiden. Læreplanene skal bli gode verktøy for lærerne og fagfornyelsen skal bidra til et verdiløft for skolen. Samtidig skal vi ivareta det lokale og profesjonelle handlingsrommet for skoleeiere, skoleledere og lærere. Det vil fortsatt være et lokalt ansvar å velge de læremidlene, arbeidsmåtene og organiseringen som er best egnet til å nå kompetansemålene.
De nye læreplanene er utformet i en åpen prosess, hvor alle har kunnet komme med innspill underveis. Dette har både hevet kvaliteten på læreplanene og det har gitt kommuner, skoler og lærere tid til å forberede seg på endringene som kommer. Jeg merker fra tilbakemeldinger at fagfornyelsen har skapt stort engasjement, og mange er allerede godt i gang med å planlegge for å ta det nye læreplanverket i bruk. I undersøkelsen Spørring til Skole-Norge våren 2019 oppgir 88 prosent av kommunene og 83 prosent av skolene at arbeid med læreplanene i fagfornyelsen inngår i deres lokale planer for kompetanseutvikling.
En viktig erfaring fra innføringen av Kunnskapsløftet i 2006, var at skolene trengte mer støtte og veiledning til å ta de nye læreplanene i bruk. Utdanningsdirektoratet har derfor allerede publisert støtteressurser som skoler kan bruke når de forbereder seg på de nye læreplanene. Basert på skolenes behov og tilbakemeldinger vil direktoratet publisere flere ressurser i tiden som kommer. De nye læreplanene blir også publisert i en ny digital visning som vil gi nye muligheter til å se sammenhenger mellom fag og mellom de ulike delene i læreplanverket. Dette tror jeg blir en viktig støtte når lærerne skal ta de nye læreplanene i bruk.
Jeg vil også påpeke at de nye læreplanene bygger videre på mange av prinsippene som ble innført gjennom Kunnskapsløftet i 2006. Det skal for eksempel fortsatt være kompetansebaserte planer, og de grunnleggende ferdighetene videreføres. Lærere og skoleledere er derfor bedre forberedt til å ta i bruk nye læreplaner nå, enn de var i 2006. Skoleeiere og skoleledere har et ansvar for å lede og tilrettelegge for gode læreplanprosesser på den enkelte skole. Jeg har tillitt til at dette gjøres på en god og tilpasset måte lokalt.
Jeg er i tett dialog med representanter både for lærerne, skolelederne og skoleeierne i referansegruppen vi har etablert i arbeidet med fagfornyelsen. Referansegruppen har vært en god dialog- og drøftingspartner for meg, og partene har bidratt til forankring av de ulike beslutningene som har blitt tatt underveis i prosessen. Jeg vil fremover følge nøye med på forberedelsene og erfaringene ved innføringen av de nye læreplanene. Det er viktig at den åpne og involverende prosessen fortsetter og at vi følger med på at skolene får tilgang til gode støtteressurser og veiledninger som svarer til deres behov.