Skriftleg spørsmål fra Solfrid Lerbrekk (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:129 (2019-2020)
Innlevert: 22.10.2019
Sendt: 22.10.2019
Svart på: 04.11.2019 av samferdselsminister Jon Georg Dale

Solfrid Lerbrekk (SV)

Spørsmål

Solfrid Lerbrekk (SV): Vil samferdselsministeren sørge for at det kommer på plass et oppdatert kunnskapsgrunnlag for Åkra sør – Veakrossen, både når det gjelder konsekvenser for natur, landbruk og friluftsliv, men også når det gjelder samfunnsøkonomiske kalkyler for prosjektets mulige traséer, slik at man sikrer at bompengen blir brukt til det beste for samfunnet?

Grunngiving

Fylkesmannen i Rogaland har i sin høringsuttalelse både kommet med innsigelse og faglige råd til reguleringsplanen for omkjøringsveien Åkra sør – Veakrossen på Karmøy. De faglige rådene omhandler for en stor grad at kunnskapsgrunnlaget som reguleringsplanen hviler på, er lite oppdaterte og svært mangelfulle. Eksempelvis er den aktuelle konsekvensutredningen nå omtrent 10 år gammel, og Fylkesmannen mener derfor at en ny konsekvensutredning må på plass (jf. Forskrift om konsekvensutredninger og Lov om naturmangfold). Det er heller ikke blitt lagt frem en ny samfunnsøkonomisk kalkyle for prosjektet. Et oppdatert kunnskapsgrunnlag er viktig med tanke på å velge den samfunnsmessig beste traséen – både med tanke på samfunnsøkonomi og ikke minst av hensyn til matjord, truede arter, friluftsliv og landskap.
Det er også slik at det finnes et redusert alternativ av omkjøringsveien, som ikke er presentert i reguleringsplanen. Dette alternativet vil skåne mye matjord, flere truede arter, og ikke minst – vil det være betydelig rimeligere enn de to alternativene som vegvesenet har presentert i reguleringsplanen. Det vil også være mer trafikksikkert enn det reduserte «alternativ 2» som vegvesenet har regulert, og i tillegg vil det ikke medføre noe lenger reisetid. At dette tredje alternativet ikke er med, viser også tydelig at prosjektet er for dårlig utredet.
Omkjøringsveien er for det aller meste finansiert ved hjelp av bompenger (ca. 80 %). Det kan ikke være slik at prosjekter som i hovedsak er bompengefinansierte, og som i dette tilfellet vil medføre en ødeleggelse av naturområder, turområder og landbruksområder, skal være så dårlig utredet at man risikerer å ikke velge den samfunnsmessig beste løsningen bare fordi noen lokalpolitikere mener at prosjektet skal gjennomføres.

Jon Georg Dale (FrP)

Svar

Jon Georg Dale: Dette spørsmålet omhandlar eit fylkesvegprosjekt i Karmøy kommune i Rogaland. Det er Rogaland fylkeskommune som er vegstyresmakt og vegeigar for fylkesvegnettet, medan Karmøy kommune er planstyresmakt. Det vil derfor vere opp til Rogaland fylkeskommune å bli samd med Karmøy kommune om eit planforslag. Som følge av ordninga med sams vegadministrasjon, har fylkeskommunen nytta seg av Statens vegvesen til å utarbeide forslag til reguleringsplan.
Etter det eg har fått opplyst vedtok kommunen reguleringsplan for strekninga i juli 2019. Som følgje av motsegn frå Fylkesmannen i Rogaland, er saka oversendt Kommunal- og moderniseringsdepartementet for endeleg avgjerd.