Skriftleg spørsmål fra Kari Henriksen (A) til barne- og familieministeren

Dokument nr. 15:383 (2019-2020)
Innlevert: 24.11.2019
Sendt: 25.11.2019
Svart på: 30.11.2019 av barne- og familieminister Kjell Ingolf Ropstad

Kari Henriksen (A)

Spørsmål

Kari Henriksen (A): Hvordan vurderer barne- og familieministeren at Forbrukerrådet står sterkere i arbeidet med å kjempe for forbrukernes rettigheter, når regjeringspartiene kutter 5 mill. i deres budsjett?

Grunngiving

I januar 2019 kom nyheten om at regjeringen vil ha et mer og slagkraftig forbrukerapparat, der de gjør endringer for å styrke virkemiddelapparatet. Endringene innebærer at klagebehandlingstilbudet skal samles hos Forbrukertilsynet, og at det flyttes ut av Oslo. Ved å skille ut forvaltningsoppgavene i Forbrukerrådet, ønsker regjeringen å gi rådet en friere og tydeligere rolle til å kjempe forbrukernes sak og viser til den dobbeltrollen de i dag har, der de på den ene siden driver rådet påvirkningsarbeid for å ivareta forbrukernes interesser og på den annen side tilbyr nøytral mekling i klagesaker mellom forbruker og næringsdrivende
Regjeringen mener videre at dobbeltrollen kan svekke Forbrukerrådets legitimitet og at «ved å rendyrke rollen som interesseorganisasjon, vil Forbrukerrådet stå sterkere i arbeidet med å kjempe for forbrukernes rettigheter». I regjeringspartienes forlik i statsbudsjett 2020 kuttes 5 mill. kroner i tilskuddet til Forbrukerrådet.
Vi er bekymret for at dette vil føre til et svekket forbrukerapparat og viser til at Forbrukerrådet, kun to år etter forrige omorganisering, nå går gjennom en omfattende omorganiseringsprosess uten tilførsel av midler for å håndtere utgifter til denne. Vi er bekymret for den situasjonen som regjeringen setter Forbrukerrådet i, da dette vil kunne ramme både det interessepolitiske arbeidet, markedsportaler og andre viktige tjenester som rådgivning til mennesker, i krevende situasjoner, som trenger hjelp for å få vurdert sine rettigheter.

Kjell Ingolf Ropstad (KrF)

Svar

Kjell Ingolf Ropstad: Innledningsvis vil jeg bemerke at budsjettet for 2020er et godt budsjett.
I arbeidet med budsjett er det nødvendig å prioritere mellom mange gode formål. For 2020 ble det nødvendig med en reduksjon av budsjettet på forbrukerområdet for å realisere andre tiltak. Dette vil kunne ha innvirkning på Forbrukerrådets virksomhet i 2020, men jeg er trygg på at Forbrukerrådet også i 2020 vil bidra til norsk forbrukerpolitikk og ivareta forbrukernes interesser på en god måte.
Jeg er opptatt av at vi skal ha et sterkt forbrukervern. Digitaliseringen og økt bruk av nye nettbaserte tjenester, gjør det vanskelig å være forbruker og å ta kloke valg. Dette gjelder ikke minst barn og unge, som i enda mindre grad enn voksne, er i stand til å identifisere og forstå reklame og avtalevilkår.
Blant annet på grunn av dette, tok regjeringen initiativ til en stortingsmelding om forbrukerpolitikken. Det er 20 år siden sist det ble foretatt en tilsvarende bred gjennomgang av forbrukerpolitikken. Dette resulterte i Stortingsmeldingen "Framtidas forbrukar – grøn, smart og digital", som ble lagt frem før sommeren (Meld. St. 25 (2018-2019)). I tillegg til å vise hvilke utfordringer som møter forbrukerne i tiden fremover, foreslår meldingen en rekke tiltak som skal legge til rette for at forbrukerne skal kunne ta smartere og mer bærekraftige valg.
For å håndtere nye utfordringer er det viktig at vi har et virkemiddelapparat som er organisert på en måte som sikrer et mest mulig slagkraftig og effektivt forbrukervern. Arbeidet med meldingen viste at det var et behov for en tydeligere rollefordeling, bedre samordning og et mer effektivt klagebehandlingstilbud. Derfor besluttet regjeringen å samle behandlingen av forbrukerklager i Forbrukertilsynet og rendyrke Forbrukerrådet som forbrukernes interesseorganisasjon.
I tillegg til dette har regjeringen tatt flere grep for å styrke forbrukervernet de senere årene. I 2018 ble det, på regjeringens initiativ, gjort flere endringer i markedsføringsloven som sikrer at Forbrukertilsynet raskere og mer effektivt kan stoppe brudd på forbrukerreglene. Tilsynets myndighet vil bli ytterligere styrket når forordningen om forbrukervernsamarbeid gjennomføres i norsk rett. En lovproposisjon om gjennomføring av forordningen ble fremmet for Stortinget første november år, jf. Prop. 8 LS (2019-2020). Jeg vil også nevne at EU nylig har vedtatt regler som ytterligere vil styrke forbrukervernet. De nye reglene moderniserer regelverket og innebærer blant annet at brudd på de felleseuropeiske forbrukerreglene vil kunne føre til et gebyr på inntil fire prosent av omsetningen.
Regjeringen har også hatt et særlig fokus på problemstillinger knyttet til forbrukernes digitale hverdag. I den forbindelse har Barne- og familiedepartementet gitt prosjektstøtte til Forbrukerrådet og Forbrukertilsynet. Forbrukerrådet har undersøkt vilkår i nye digitale tjenester og produkter, og avdekket ubalanserte og lange avtalevilkår, manglende sikkerhet og svak ivaretakelse av personvernet. Forbrukertilsynet har fulgt opp med tilsyn i enkeltsaker. Fra og med 2019 har regjeringen økt bevilgningen til Forbrukertilsynet med 6 millioner kr, for å styrke tilsynet med og veiledningen om forbrukervernreglene i den digitale hverdagen.
Videre har regjeringen tatt initiativ og bidratt til utarbeidelsen av retningslinjer for såkalt influencer-markedsføring. Mange barn og unge følger toneangivende bloggere, youtubere og fremtredende personligheter på sosiale medier som markedsfører ulike produkter. Medietilsynet og Forbrukertilsynet ble gitt i oppdrag å lage skisse til retningslinjer som Annonsørforeningen og Mediebedriftenes Landsforening ferdigstilte. Et faglig utvalg skal håndheve disse retningslinjene og Barne- og familiedepartementet har i 2019 gitt tilskudd til at utvalget kan starte arbeidet sitt.
Samlet sett mener jeg at regjeringen har bidratt til en styrking av forbrukervernet de senere årene. Dette betyr ikke at det ikke gjenstår utfordringer på dette området. Jeg ser derfor frem til behandlingen av forbrukermeldingen i Stortinget og til å jobbe for et enda sterkere forbrukervern.