Skriftleg spørsmål fra Lars Haltbrekken (SV) til klima- og miljøministeren

Dokument nr. 15:510 (2019-2020)
Innlevert: 09.12.2019
Sendt: 09.12.2019
Svart på: 12.12.2019 av klima- og miljøminister Ola Elvestuen

Lars Haltbrekken (SV)

Spørsmål

Lars Haltbrekken (SV): Hvorfor er 30 pst. isfrekvens valgt som alternativ til 0.5 pst. isfrekvens for avgrensning av iskantsonen i Faglig forums faggrunnlag for revideringene og oppdateringene av forvaltningsplanene for norske havområder, og hvor er den faglige begrunnelsen for 30 pst. isfrekvens?

Grunngiving

I rapporten Særlig verdifulle og sårbare områder fra Faglig forum er det eneste som er å finne av begrunnelser for avgrensning av iskantsonen følgende:
«Avgrensningen av området som iskantsonen kan bevege seg innenfor, bør derfor settes der det kan forekomme havis i april måned basert på en tidsserie med satellittobservasjon av isutbredelse for 30-årsperioden 1988–2017. Det er imidlertid forskjellig syn i Faglig forum om det skal benyttes 30 prosent (som tidligere) eller 0,5 prosent isfrekvens for å avgrense det området hvor iskantsonen som et SVO beveger seg innenfor fordi en avgrensning ved 0,5 prosent isfrekvens vil bety at havområder der det sjeldent har forekommet havis i den siste 30-årsperioden, vil bli liggende innenfor dette området.» (side 88-89).

I rapporten Sammendrag av det faglige grunnlaget for revisjon og oppdatering av forvaltningsplanene for havområdene, gjengis dette på side 21. Utover dette er det i faggrunnlaget skrevet omfattende om økologien i iskantsonen og om det tekniske rundt innhenting av data og diverse begreper som isfrekvens og isdekke. Blant annet står det «Imidlertid vil hele iskantsonen alltid være viktig for flere arter og/ eller biologiske prosesser uavhengig av årstid.», men det er ikke skrevet noe mer om den faglige begrunnelsen bak valg av isfrekvens for avgrensningen.
1. desember kom det fram i NRK.no-artikkelen «En konstruert grense i Arktis kan få dramatiske følger for norsk klimapolitikk» at Polarinstituttet og Havforskningsinstituttet, som er representert i Faglig forum, har lagt seg på en definisjon av iskantsonen på 0.5 pst. isfrekvens.
Fag-grunnlaget trekker fram at «Avgrensningen av området som iskantsonen kan bevege seg innenfor, bør derfor settes der det kan forekomme havis i april måned…». Alle områder der det kan forekomme hav-is i april måned er ikke omfattet ved en definisjon på 30 pst. isfrekvens. Det er ikke en selvstendig faglig begrunnelse for hvorfor akkurat 30 pst. isfrekvens er valgt som et alternativ.
Forskjellen på en iskantdefinisjon på 30 pst. og 0.5 pst. isfrekvens vil utgjøre omtrent 150 000 kvadratkilometer, altså et areal tilsvarende nesten halve fastlands-Norge.
Skal Stortinget kunne ta en forvaltningsbeslutning, må de faglige begrunnelsene være på plass.
Når faginstitusjonene Havforskningsinstituttet og Polarinstituttet legger seg på 0.5 pst. isfrekvens, og det i faggrunnlaget sterkt fremheves at iskantsonen bør omfatte alle steder det kan forekomme havis i april måned så må vi få avklart hva som er den faglige begrunnelsen for å definere iskantsonen ved 30 pst. isfrekvens.

Ola Elvestuen (V)

Svar

Ola Elvestuen: Jeg viser til mitt svar av 5. desember 2019 på representanten Haltbrekkens spørsmål nr. 406 om samme sak. Det finnes ikke noen andre vurderinger fra Faglig forum av hvorfor 30 % isfrekvens i april er valgt som alternativ til 0,5 %, enn det som ligger i det faggrunnlaget jeg der har vist til. I Granavolden-plattformen står det at regjeringen vil "Fastslå definisjonen av iskanten i forbindelse med revidering av forvaltningsplanen for Barentshavet og havområdene utenfor Lofoten, og i lys av anbefalinger fra Faglig forum". Faglig forums rolle har vært å vurdere definisjonen av iskanten som et særlig verdifullt og sårbart område på faglig grunnlag. Regjeringen vil presentere sine vurderinger av denne saken for Stortinget i den kommende stortingsmeldingen om forvaltningen av norske havområder.