Skriftleg spørsmål fra Petter Eide (SV) til justis- og innvandringsministeren

Dokument nr. 15:519 (2019-2020)
Innlevert: 10.12.2019
Sendt: 10.12.2019
Svart på: 13.12.2019 av justis- og innvandringsminister Jøran Kallmyr

Petter Eide (SV)

Spørsmål

Petter Eide (SV): Hvorfor har ikke regjeringen laget en rettshjelpsordning som gir potensielle ofre av Nav-skandalen anledning til å kontakte egen advokat, som kan vurdere og eventuelt innhente informasjon fra Nav, og hvorfor mener justisminister at potensielle ofre av Nav-skandalen først må kontakte Nav for vurdering om vedkommende er kvalifisert til Fri rettshjelp?

Grunngiving

Onsdag 05.12 sendte justisdepartementet ut et rundskriv hvor de informerte om en særskilt rettshjelpsordning i forbindelse med den feilaktige lovanvendelsen i trygdeforordningen. Ordningen som beskrives er svært teknisk. De potensielle ofrene av Nav-skandalen er ikke nødvendigvis ikke i stand til å vurdere dette selv, og regjeringen må sørge for at helt nødvendige rettshjelp er tilgjengelig. Slik spørsmålsstiller tolker rundskrivet må den enkelte ta kontakt med Nav selv først, før man eventuelt får vite om man er innenfor kriterium for rettshjelpsordningen. Dette er en håpløst tungvint ordning og skaper terskler hvor dette er helt nødvendig at tersklene er så lave som mulig. Det er langt bedre og enklere at de kan kontakte advokat først for å få en vurdering av at de er omfattet av skandalen. Så kan advokaten hjelpe dem med prosessen opp mot Nav på deres vegne.

Jøran Kallmyr (FrP)

Svar

Jøran Kallmyr: NAV har av eget tiltak iverksatt en gjennomgang av de aktuelle sakene, og vil behandle disse på ny. På NAV sin hjemmeside gis det grundig informasjon om hva en skal foreta seg dersom en mener å være omfattet av feilen som NAV har begått i disse sakene. NAV oppfordrer samtlige personer som mener de er berørt, om å kontakte NAV for en vurdering av saken. Det er derfor ikke behov for advokatbistand for å be om gjenopptak av egen sak.
Jeg har forståelse for at rettshjelpstiltaket, slik det er formulert i rundskrivet, kan virke teknisk. Rundskrivet retter seg imidlertid først og fremst mot advokatene som skal yte rettshjelpen og fylkesmennene som utbetaler salær til advokatene.
Den som ønsker å klage på det nye vedtaket fra NAV kan selv velge hvilken advokat han eller hun ønsker å bruke og kontakte denne. Det kreves ikke at vedkommende først kontakter NAV for en vurdering av hvorvidt vedkommende faller inn under det særlige rettshjelpstiltaket. Det vil være den enkelte advokatens oppgave å informere klienten om rettshjelpstiltaket og vurdere om vedkommende faller inn under tiltaket.
Fylkesmannen i Oslo og Viken vil snarlig, etter innspill fra Advokatforeningen oppnevne to koordinerende advokater. Disse har til oppgave å sikre god og ensartet behandling av sakene ved å dele informasjon mellom advokatene som yter fritt rettsråd.