Skriftleg spørsmål fra Ingvild Kjerkol (A) til helseministeren

Dokument nr. 15:671 (2019-2020)
Innlevert: 10.01.2020
Sendt: 10.01.2020
Svart på: 27.01.2020 av helseminister Bent Høie

Ingvild Kjerkol (A)

Spørsmål

Ingvild Kjerkol (A): Vil statsråden si at modellen for drift av flyambulansetjenesten som nåværende operatør benytter er avhengig av fridagskjøp av piloter for å kunne gå opp og dermed gjør beredskapen mer sårbar?

Grunngiving

I sitt svar på mitt skriftlige spørsmål Dokument nr. 15:1815 (2017-2018) skrev helseministeren at bemanning og beredskap for ny operatør i flyambulansetjenesten ikke basert på ekstra innleie. Men i sin innstilling om tildeling av kontrakt skrev Luftambulansetjenestens HF (LAT HF) våren 2017 følgende til sine eiere:

«Antall piloter som tilbys er omtrent som på dagens nivå. Dette innebærer en noe sårbar beredskap på personellsiden. Babcock SAA FW AB satser mer på fridagskjøp av piloter enn konkurrenten gjør.»

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Da Luftambulansetjenesten HF skrev at Babcock satser mer på fridagskjøp av piloter enn konkurrenten gjør, var det i følge helseforetaket en vurdering ut i fra at Babcock i sitt vinnende tilbud hadde tilbudt 96 piloter til å drive tjenesten. Da Babcock overtok tjenesten 1. juli 2019 hadde selskapet imidlertid ansatt 104 piloter, og selskapet legger nå opp til å ha ansatt 106 piloter i sin drift i løpet av februar/mars i år. Selskapet planlegger dermed sin videre drift med ti flere piloter enn det som ble lagt inn i deres opprinnelige tilbud. Babcock har derfor opplyst at selskapet ikke skal ha behov for fridagskjøp i sin ordinære drift når dette er på plass. Da skal normalt fravær og behov for trening dekkes med bakvakter og reisepiloter.
Samtidig må det presiseres at fridagskjøp er en vanlig og innarbeidet praksis i moderne luftfart. Dette er en fordelaktig ordning både for pilotene og for selskapene. Det medfører at selskapene kan få dekket opp vakter ved sykdomstopper uten å måtte ansette langt flere piloter enn det som trengs for å håndtere et normalt fravær ellers i året. I ambulanse-flytjenesten går pilotene i en turnus med en uke på, en uke av, en uke på og to uker av. Det gir et visst rom for å selge og kjøpe fridager. For eksempel ble fridagskjøp benyttet for å sikre beredskapen da det oppstod akutt sykdom hos 70 % av de ansatte ved to baser i Finnmark 2. juledag 2019. Dagen etter var basene fullt bemannet. En bakvaktsordning for å kunne dekke så store sykdomstopper ville ha blitt uforholdsmessig dyrt, samtidig som det svært sjelden er behov for en slik dimensjonering av ordningen.