Skriftleg spørsmål fra Kristin Ørmen Johnsen (H) til barne- og familieministeren

Dokument nr. 15:915 (2019-2020)
Innlevert: 11.02.2020
Sendt: 11.02.2020
Svart på: 18.02.2020 av barne- og familieminister Kjell Ingolf Ropstad

Kristin Ørmen Johnsen (H)

Spørsmål

Kristin Ørmen Johnsen (H): Å ta fra foreldre deres barn er en svært dramatisk og inngripende handling. Men noen ganger helt nødvendig. Her viser imidlertid reportasjen at det er svikt i prosedyrer og håndtering av en omsorgsoverdragelse. Forløpet til omsorgsoverdragelser kan være langvarige slik som her, og familiene lever i konstant press og i en krisetilstand.
Hva vil ministeren gjøre for å sikre at barn blir ivaretatt i slike krevende situasjoner, herunder at barnevernet og politiet har tilstrekkelig kompetanse til å gjennomføre en omsorgsovertakelse på en god måte, og hva vil ministeren gjøre for å få antall akutte omsorgsoverdragelser ned?

Grunngiving

Stavanger Aftenblad skriver 8. februar 2020 om en dramatisk og hjerteskjærende hendelse der fem politibiler og sju politibetjenter aksjonerte i barnevernets lokaler i november. Foranledningen var at barnevernet hadde innkalt en mor og hennes barn til barnevernets kontor. Barnevernet fortalte at gutten på 10 år tas fra sin mor der og da. Gutten motsatte seg dette. Barnevernet tilkalte politiet, gutten ble holdt, lagt i bakken og kjørt bort i cellebil. Daværende barnevernsjef sier i reportasjen at de skulle planlagt omsorgsovertakelsen bedre. Men påpeker at ansvaret for at situasjonen kom ut av kontroll, må deles mellom mor, politi og egen etat. Politiets sier selv i reportasjen at de ikke har barnefaglig kompetanse.

Kjell Ingolf Ropstad (KrF)

Svar

Kjell Ingolf Ropstad: Først og fremst vil jeg si at jeg ble opprørt da jeg leste reportasjen i Stavanger Aftenblad. Slik som dette skal det ikke være. Barn og foreldre som trenger hjelp av barnevernet er i en spesielt sårbar situasjon, og det er helt avgjørende at de får god hjelp og omsorg. Omsorgsovertakelse kan være svært dramatisk for barn og foreldre, og må derfor utføres på en så skånsom måte som mulig.
Barnevernets undersøkelse kan oppleves svært inngripende for barn og foreldre. Av hensyn til at familien på et tidspunkt skal kunne få ro om situasjonen, er det satt en frist for når barnevernstjenestens undersøkelse skal være avsluttet, og dermed også frist for barnevernstjenestens konklusjon i saken. Undersøkelsen skal gjennomføres snarest og senest innen 3 måneder, men i særlige tilfeller kan fristen forlenges til 6 måneder.
Når barnevernstjenesten etter en undersøkelse konkluderer med at et barn ikke kan bo hos sine foreldre, og de fremmer en sak om omsorgsovertakelse, settes både barn og foreldre i en særlig sårbar situasjon. Etter et vedtak fra fylkesnemnda om omsorgsovertakelse, er det viktig at selve gjennomføringen av flyttingen gjøres på en forsvarlig måte og til det beste for barnet. Noen ganger må selve flyttingen skje raskt, og det er da avgjørende at det skjer på en best mulig måte. I slike situasjoner er det viktig at barnevernstjenesten tar hensyn til at familien er i en krise, og at de særlig sørger for å ivareta barnet.
De ansatte i barnevernet står ofte overfor svært vanskelige vurderinger, samtidig som de skal møte både barn og foreldre med omsorg og empati. De ansatte må også utføre tjenester etter barnevernloven på en forsvarlig måte, og til barnets beste. Det er særlig viktig at de møter barns behov for trygghet i krevende situasjoner. Dette krever både kompetanse, klokskap og empati.
Jeg vil i denne sammenhengen nevne at departementet nå vurderer forslag fra Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet om å innføre kompetansekrav i det kommunale og statlige barnevernet. Direktoratet foreslår blant annet å innføre krav om at en stor andel av de ansatte i det kommunale barnevernet skal ha mastergrad. Det er også bevilget om lag 90 mill. kroner i 2020 til kompetanseheving i barnevernet, som en del av den pågående kompetansestrategien. Dette skal blant annet gå til videreutdanning av barnevernsansatte. Temaer som relasjonsarbeid i samarbeid med barn og familier og vurdering av barnets beste inngår i videreutdanningstilbudet.
Bruk av politi for å gjennomføre undersøkelser og å iverksette tiltak er et dramatisk virkemiddel som bare bør benyttes i unntakstilfeller. Andre muligheter for flytting av barnet uten fysisk maktutøvelse skal først være forsøkt eller vurdert. Hvis barnevernstjenesten benytter politibistand, er det avgjørende at de har en tett dialog og et godt samarbeid om hvordan bistanden skal gjennomføres, slik at det blir minst mulig belastende for barnet. Det er imidlertid opp til politiet å vurdere på hvilken måte bistanden skal gjennomføres. Jeg vil ta denne problemstillingen opp med justis- og beredskapsministeren.
I den aktuelle saken som ligger til grunn for spørsmålet, var det ikke truffet et akuttvedtak i barnevernlovens forstand, men et vedtak om omsorgsovertakelse fra fylkesnemnda som barnevernstjenesten skulle gjennomføre. Barnevernstjenesten har seks uker på seg til å gjennomføre et vedtak om omsorgsovertakelse, noe som i de fleste tilfeller vil gi god anledning til å planlegge selve flyttingen. I den aktuelle saken har barnevernstjenesten i Stavanger uttalt til Stavanger Aftenblad at de innrømmer at de skulle planlagt bedre.