Skriftleg spørsmål fra Tellef Inge Mørland (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:924 (2019-2020)
Innlevert: 11.02.2020
Sendt: 12.02.2020
Svart på: 21.02.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Tellef Inge Mørland (A)

Spørsmål

Tellef Inge Mørland (A): Vil den nye samferdselsministeren sørge for at veistandarden på strekningen E18 Grimstad – Kristiansand blir like god som for sammenlignbare veistrekninger, gjennom å sørge for en endring i maksimal tillatt spordybde på denne strekningen?

Grunngiving

Det vises til de skriftlige spørsmålene dok. nr. 15:1625 (2018-2019), dok. nr. 15:1736 (2018-2019), dok. nr. 15:2307 (2018-2019) og dok. nr. 15:309 (2019-2020), der spørsmål om maksimal tillatt spordybde på strekningen E18 Grimstad – Kristiansand har vært tema. Fortsatt er det ikke skjedd noe med denne problematikken.
Mellom Grimstad og Kristiansand tillater man en maksimal spordybde på 25 mm, mens den på resten av strekningen er 20 mm, etter at grensen i 2012 ble redusert på veier med mye trafikk. Årsaken til denne forskjellen i krav til spordybde skyldes at E18 Grimstad – Kristiansand er et OPS-prosjekt.
Agderposten har nylig gjennomført egne spordybdemålinger, som viser at veien på flere steder har spordybder over 25 mm. Dype spor på strekningen medfører at det oppstår farlige situasjoner i trafikken, særlig når det regner mye eller er glatt og isete.
I skriftlig spørsmål dok. nr. 15:309 (2019-2020), avviste imidlertid den forrige samferdselsministeren at ikke Agder OPS har holdt seg innenfor de krav som er stilt til dem.
Agder OPS har tidligere stilt seg positive til å inngå en avtale om redusert spordybde på strekningen. Det har også vært fremforhandlet et forslag til ny avtale, men denne har imidlertid blitt stoppet av Vegdirektoratet.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Når OPS-kontrakten E18 Grimstad-Kristiansand ble inngått i 2006 ble det avtalt en spordybde på 25 mm. Som en del av kontrakten ble det også inngått en avtale om utbetaling basert på vegens funksjonalitet knyttet til framkommelighet/oppetid og trafikksikkerhet.
Allerede i kontraktens Artikkel 1 Formålet med kontrakten slås det fast:

«…OPS-selskapet har et totalansvar for veganlegget i denne Driftsfasen, herunder ansvar for at det fremstår med god fremkommelighet, høy trafikksikkerhet og med god estetisk og miljømessig standard overfor trafikanter og omgivelser…»

Også i kontraktens tekniske spesifikasjoner under drift og vedlikehold fremheves målsettingen ved å pålegge OPS-selskapet ansvaret for en fagmessig og aktsom utførelse med tanke på blant annet fremkommelighet, trafikksikkerhet og ivaretakelse av vegkapitalen.
Mer spesifikt har Statens vegvesen satt minimumskrav til spordybde og til dokumentasjon av denne. Minimumskravet i kontrakten er som følger:

«Spordybde og jevnhet: Ingen definert ensartet parsell skal ha verdier dårligere enn det som er gitt i tabellen nedenfor på mer enn 10% av parsellen målt om høsten etter avsluttet dekkelegging.»

hvor:

• Parsellene er på forhånd definert
• Spordybdekravet er 25 mm
• Jevnheten (IRI) er 4,0

OPS-selskapet skal årlig dokumentere dekkestandard, og Statens vegvesen har mulighet til å kontrollere etter behov. Staten vegvesen har de siste årene kjørt målinger om våren, og det har så langt ikke vært funnet grunn til å iverksette tiltak mot OPS-selskapet. Statens vegvesen vil i tiden som kommer være påpasselig med å følge kontraktens krav til dokumentasjon.
Statens vegvesen er gjort kjent med at OPS-selskapet har omfattende asfalteringsplaner både for 2020 og 2021, og dette forventes å bidra til at vegens standard vil oppleves langt bedre allerede etter årets asfaltsesong.