Skriftleg spørsmål fra Trond Giske (A) til kultur- og likestillingsministeren

Dokument nr. 15:942 (2019-2020)
Innlevert: 13.02.2020
Sendt: 13.02.2020
Svart på: 18.02.2020 av kultur- og likestillingsminister Abid Raja

Trond Giske (A)

Spørsmål

Trond Giske (A): Det er kommet fram opplysninger om at midler fra Norsk Tipping er brukt på et idrettssamarbeid mellom Kina og Norge som ikke er initiert fra idretten selv, men fra politisk hold.
Er dette riktig, og mener statsråden at en slik bruk av midlene er i tråd med rammene for bruk av tippemidler?

Grunngiving

Idrett er en god arena for å bygge kontakt og vennskap mellom folk på tvers av landegrenser. Det er derfor positivt med idrettssamarbeid mellom Kina og Norge.
Et viktig prinsipp er imidlertid idrettens selvstyre, at idrettens egne organer må ta beslutninger om sin aktivitet, prosjekter, og at tippemidler brukes på en riktig måte. Et idrettssamarbeid som kommer i stand på bakgrunn av et politisk initiativ kan være positivt, men da må forutsetningen at politiske myndigheter også finansierer prosjektet på annen måte enn gjennom midler som skulle gå til idrett og frivillighet.
I saken om idrettssamarbeid mellom Kina og Norge virker det som om det politiske nivået har tatt beslutningen om et idrettssamarbeid uten tilstrekkelig forankring i idrettsstyret, for deretter å bruke tippemidler som skulle komme norsk idrett til gode til anlegg, barneidrett og mye annet for å finansiere et prosjekt som har en utenrikspolitisk begrunnelse. Kulturdepartementet har tidligere vært svært kritisk til at tippemidler har blitt brukt på en gal måte, spørsmålet er om kulturministeren er like kritisk til en gal bruk hvor det er regjeringen som står ansvarlig for pengebruken.

Abid Raja (V)

Svar

Abid Raja: Arbeidet med et idrettssamarbeid og en idrettsavtale med Kina kom i stand etter kontakt mellom Gerhard Heiberg og kinesiske myndigheter. Heiberg var på den tiden styremedlem i Norges idrettsforbund (NIF). Norske myndigheter ble deretter koblet på saken.
Ved utarbeidelse og ferdigstillelse av avtalen var norske myndigheter, representert ved Utenriksdepartementet (UD), Kulturdepartementet (KUD) og Norges ambassade i Kina, i dialog med styremedlem i NIF, Gerhard Heiberg.
Etter at idrettsavtalen var inngått i april 2017 ble det i samarbeid med idretten utarbeidet et opplegg for å følge opp avtalen. NIF påtok seg rollen å koordinere norske aktørers bidrag for å oppfylle avtalen, samt stå for den overordnede dialogen med den kinesiske olympiske komiteen/det kinesiske idrettsforbundet.
Det har deretter vært et nært samarbeid mellom NIF og KUD i oppfølgingen av idrettsavtalen. Dette har blant annet omfattet inngåelse av årlige handlingsplaner med Kina om hvordan idrettsavtalen skal følges opp i praksis, og utarbeidelse av et verdidokument som fastsetter etiske prinsipper og standarder for samarbeidet. NIF har ved flere anledninger i forbindelse med oppfølgingen av avtalen gitt uttrykk for at norsk idrett setter stor pris på, og ser verdien av å delta i idrettssamarbeidet og bidra til utvikling av kinesisk vinteridrett fram mot OL i 2022.
Når det gjelder de økonomiske forholdene rundt idrettsavtalen er det slik at den avtaleparten som etterspør tjenester også skal betale for disse. Dvs. at kineserne skal betale for all bistand og tjenester som norske aktører leverer. Dette inkluderer bl.a. betaling for innsats fra norske trenere og annet støtteapparat, kost og losji, reiser og andre utgifter.
KUD yter et særskilt tilskudd fra spillemidlene til NIFs arbeid med å koordinere de norske bidragene i idrettssamarbeidet med Kina. Dette er for at arbeidet med oppfølging av avtalen med Kina ikke skal gå utover NIFs ordinære virksomhet. Til sammen i perioden 2017-2020 er dette tilskuddet på 3,2 mill. kroner, eller i gjennomsnitt 800 000 kroner per år. Til sammenligning er det samlede beløpet fra spillemidlene til idrettsformål i tilsvarende tidsperiode (2016-2019) mer enn 10 000 mill. kroner.
NIF mottar årlig et betydelig tilskudd fra staten gjennom spillemidlene til idrettsformål til sin ordinære virksomhet. I 2020 er tilskuddet på 730 mill. kroner.
Tilskudd for å støtte idrett og fysisk aktivitet for barn og unge er et hovedmål med spillemidlene til idrettsformål, og et prioritert formål med tilskuddet til NIF. Det har vært en betydelig økning i aktivitetstilskuddene for barn og unge, og i tilskudd for bygging av idrettsanlegg i tidsperioden. Men dette er ikke de eneste bruksområdene for spillemidlene til idrettsformål. Spillemidler til idrettsformål blir blant annet også benyttet til idrettsforskning, antidopingarbeid, toppidrett og internasjonalt idrettssamarbeid.
Hjemmelsgrunnlaget for fordelingen av spillemidler til idrettsformål finnes i "Forskrift om fordeling av idrettens andel av overskuddet fra Norsk Tipping AS". Her heter det i § 3:
Hovedretningslinjer for bruk av idrettens andel av overskuddet til Norsk Tipping AS skal være:

a) at midlene i første rekke brukes til utbygging av idrettsanlegg,
b) at det ytes midler til Norges Idrettsforbunds administrasjon og viktige arbeidsoppgaver,
c) at det ytes midler til andre idrettsoppgaver og formål som departementet finner berettiget til stønad.

Å benytte spillemidler til NIFs oppfølging av idrettssamarbeidet med Kina ligger innenfor hjemmelsgrunnlaget. Det er heller ikke noe nytt at det benyttes spillemidler til internasjonalt samarbeid på idrettsfeltet. Som eksempel kan det nevnes at det i 2007, da spørsmålsstilleren selv var kulturminister, ble gitt et særskilt tilskudd fra spillemidlene til Antidoping Norges samarbeid med Kina.
Internasjonalt og bilateralt idrettssamarbeid omtales også som positivt i Meld. St. 26 (2011-2012) Den norske idrettsmodellen. Et samlet Storting sluttet seg til prinsippene i meldingen.