Skriftleg spørsmål fra Steinar Karlstrøm (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1565 (2019-2020)
Innlevert: 08.05.2020
Sendt: 11.05.2020
Svart på: 19.05.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Steinar Karlstrøm (A)

Spørsmål

Steinar Karlstrøm (A): Kystruten opereres nå bare av to skip på strekningen Bodø-Kirkenes tur/retur. Et så begrenset tilbud har medført utfordringer for næringslivet, blant annet for fiskerinæringen som er avhengig av å få transportert sine produkter.
Vurderer departementet det som aktuelt å utvide tilbudet, både Bodø-Kirkenes og på hele strekningen Bergen-Kirkenes?

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Samferdselsdepartementet har løpende dialog med Hurtigruten om dagens situasjon og jobber utfra den forutsetning at kystruten Bergen-Kirkenes skal seiles etter ordinær ruteplan så snart som mulig. Selskapet har nylig informert om at det vil gjenoppta noe normal produksjon fra medio juni og vil legge ut salg av billetter til det.
Hurtigruten opplyser å ha innført omfattende tiltak for å møte de utfordringene selskapet står overfor. Som følge av innreiseforbudet for utenlandske statsborgere, nasjonale reiserestriksjoner og karantenebestemmelser informerer selskapet om at de opplever et betydelig etterspørselsbortfall, ombookinger og avbestillinger. Dette inntektsbortfallet startet i opptakten til selskapets høysesong og Hurtigruten informerer om å ha gjennomført nødvendige kostnadsreduserende tiltak. Etter godkjennelse fra Samferdselsdepartementet reduserte Hurtigruten sine anløp langs kystruten Bergen-Kirkenes til en reserverute, med to skip på strekningen Bodø-Kirkenes. Skipene som benyttes langs denne reserveruten har god lastekapasitet med både kjøl og frys, selv om kjøl og frys ikke er en kravspesifikasjon i dagens avtale. Selskapet har fått godkjent å opprettholde denne reserveruten til midten av juni.
Det statlige kjøpet av tjenester på kystruten omfatter et transporttilbud for passasjerer som reiser lokalt, innen regionen eller interregionalt mellom angitte anløpssteder, samt et tilbud om godstransport på strekningen Tromsø-Kirkenes tur/retur. Hurtigruten tilbyr likevel ved normalsituasjon likevel godstransport langs hele kystruten Bergen-Kirkenes.
I departementets godkjennelse av reserveruten ble det lagt vekt på at det er havnene i Nord-Norge som bør prioriteres i en krisesituasjonen og at ruten legges fra Bodø ut fra forbindelsen med jernbanen. Med dette kan gods fraktes effektivt inn og ut av fraktområdet. Rapporter fra Hurtigruten viser at det er ubenyttet passasjerkapasitet på ruten, mens godsvolumene er som normalt.
Jeg er klar over at mange næringer har møtt utfordringer i denne vanskelige tiden vi nå befinner oss i. Regjeringen har derfor foreslått generelle økonomiske tiltak for å tilføre næringslivet nødvendig likviditet for å komme gjennom krisen. Samtidig har regjeringen signalisert at disse tiltakene vil måtte justeres etter hvert.