Skriftleg spørsmål fra Sverre Myrli (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1776 (2019-2020)
Innlevert: 29.05.2020
Sendt: 02.06.2020
Svart på: 15.06.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Sverre Myrli (A)

Spørsmål

Sverre Myrli (A): Synes regjeringen det er en god ide å igangsette prosjektet E16 Turtnes-Øye i Vang kommune i Valdres som en del av arbeidet med å få aktiviteten i samfunnet i gang igjen?

Grunngiving

Virusutbruddet har resultert i krisepakker til næringslivet for å sørge for at permitterte skal komme tilbake i arbeid og at næringslivet skal komme på beina igjen. Prosjekter som raskt kan settes i gang er svært viktig i denne fasen. Et vegprosjekt som raskt kan startes opp og gi viktige arbeidsplasser er utbygging av E16 Turtnes- Øye i Valdres.
Det finnes flere gode argumenter for at prosjektet bør igangsettes nå:

* Reguleringsplanen for prosjektet ble godkjent i Vang kommunestyre allerede 18. februar 2016.
* Prosjektet var estimert til 150 mill. kroner i 2015 - Statens vegvesen mener nå en kommer langt med 100 millioner ved å benytte seg av den såkalte «Valdresmodellen».
* Med bredde ned mot 5,52 meter er det siste proppen langs E16 over Filefjell og et uakseptabelt standardfall, noe som blir enda tydeligere når andre prosjekter på E16 står ferdig. Disse har alle 8,5 meter bredde.
* Statens vegvesen kan ha anbudet klart i løpet av tre måneder.
* Strekningen må ifølge Statens vegvesen uansett utbedres snarlig ettersom deler av veggrunnen er i ferd med å skli ut. Det er mye masse lagret i området etter Øye-Eidsbru-utbygginga.
* Prosjektet er i størrelse passe stort for flere aktører i anleggsnæringa, med godt vinterarbeid og fornuftig tidshorisont.
* E16 over Filefjell er den mest vintersikre øst-vest-forbindelsen. Dette svake punktet (Turtnes-Øye) kan være det som stopper trafikken når alle andre fjelloverganger er stengt.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Prosjektet E16 Turtnes-Øye i Innlandet er ikke prioritert i Nasjonal transportplan 2018-2029 (NTP). Det foreligger vedtatt reguleringsplan for strekningen. Foreløpige anslag, basert på erfaringer fra utbedringen av E16 lengre sør i Valdres, viser at det vil koste om lag 100 mill. kr å utbedre denne delen av strekningen til 8,5 m veibredde.
Aktiviteten i bygg- og anleggsnæringen har vært på et høyt nivå de siste årene, og det var tegn på press i markedet før virusutbruddet inntraff. Aktørene i anleggsbransjen venter fremdeles full kapasitetsutnyttelse de kommende 18 månedene. Forventningene bygger på at offentlig sektor opprettholder sin planlagte aktivitet. Bevilgningene til vedlikehold av vei, jernbane og kystinfrastruktur ble økt med henholdsvis 600, 200 og 100 mill. kroner i forbindelse med behandlingen av Prop. 67 S (2019–2020), jf. Innst. 216 S (2019–2020). Regjeringen foreslår derfor ikke å prioritere midler til forsering av investeringstiltak innenfor samferdselssektoren. Jeg vil vurdere strekningen nærmere i forbindelse med ny NTP.