Bjørnar Moxnes (R): Av fire aktuelle lokaliseringer av hensettingsanlegg for ny dobbeltsporet jernbane gjennom Moss, rangerer planprogrammet Gon i Rygge som nr. 1, fordi det er billigst, på tross av at dette alternativet har størst negative konsekvenser for jordvern, folkehelse, miljø og klima.
Vil statsråden følge anbefalingen fra Moss kommune, og gjennomføre en ny vurdering, som tar hensyn til alle lovpålagte konsekvensutredninger og legger vesentlig større vekt på hensyn til jordvern, folkehelse, miljø og klima i sin anbefaling?
Grunngiving
Det er avgjørende å etablere et hensettingsanlegg tilknyttet ny dobbeltsporet jernbane gjennom Moss, for å kunne få på plass et nytt og bedre togtilbud og for å kunne utnytte kapasiteten på det nye dobbeltsporet.
Av de fem alternativene som ble tatt med videre inn i hovedplanfasen, Kambo (Moss/Vestby), Gon (Rygge), Løken (Rygge), Kjellerødåsen Øst og Kjellerødåsen Vest (begge Råde), rangerer planprogrammet for statlig reguleringsplan Gon-alternativet som nr. 1, fordi det er billigst, på tross av at dette alternativet får størst negative konsekvenser for jordvern, folkehelse, miljø og klima.
Metoden for konsekvensutredning av ikke-prissatte konsekvenser og vektingen av hensyn slår feil ut. Gon blir anbefalt som følge av at økonomi vektes høyt, mens negative konsekvenser for jordvern, tettstedsutvikling, folkehelse, friluftsliv, landskap og naturressurser i et tett befolket område vektes lavt.
I konsekvensutredningen er det for Gon vurdert at konsekvensen for landskapsbilde og naturressurser (jordvern) er middels negativ, og for friluftsliv, by og bygdeliv noe negativ.
Planprogrammet må sikre at det gjennomføres en grundig helsekonsekvensvurdering av den lokaliseringen som blir valgt. Det må utredes hvilke avbøtende tiltak som kan redusere/kompensere ulempene og det må gjøres rede for hvordan planen skal sikre gjennomføring av avbøtende tiltak.
Forslaget til planprogram lå på høring i perioden 30.08. – 19.10. 2018. I de berørte kommunenes høringsuttalelser ble det tydelig at ingen av alternativene i forslaget var ønsket videreført. Den offentlige planprosessen ble satt på vent og Bane NOR initierte en dialog for å komme fram til en løsning. Problemstillingen ble løftet til Samferdselsdepartementet da Bane NOR konkluderte med at man ikke ville komme til enighet med kommunene om en kommunal prosess. For å holde på framdriften i prosjektet, valgte Bane NOR å fortsette arbeidet med den tekniske hovedplanen og konsekvensutredningen av de videreførte alternativene.
Siden dette arbeidet danner grunnlaget for Bane NORs anbefaling, er det avgjørende at det gjøres en ny vurdering der de negative konsekvensene av en lokalisering på Gon for jordvern, folkehelse, miljø og klima tillegges langt større vekt.