Skriftleg spørsmål fra Arild Grande (A) til arbeids- og sosialministeren

Dokument nr. 15:1821 (2019-2020)
Innlevert: 04.06.2020
Sendt: 05.06.2020
Svart på: 10.06.2020 av arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen

Arild Grande (A)

Spørsmål

Arild Grande (A): Er statsråden enig i at alle former for lønnstyveri slik det er definert av Fagforbundet skal inngå i en eventuell ny straffebestemmelse, og vil regjeringen sikre at det blir prioritert tilstrekkelig ressurser til tilsyn og etterforskning av lønnstyveri?

Grunngiving

Lønnstyveri, eller wage theft, er et veletablert begrep internasjonalt og henviser til ulike måter arbeidsgiver for egen vinning unnlater å betale arbeidstakerne den lønn og ytelser de har krav på, som tarifflønn/allmenngjort lønn, overtid, feriepenger, obligatorisk/avtalefestet pensjon eller yrkesskadeforsikring. Begrepet omfatter også når arbeidsgiver presser ansatte til å opptre som selvstendig næringsdrivende/kontraktører, og med det frasi seg rett til sykepenger, pensjon, overtidskompensasjon osv., eller når man benytter strategiske konkurser for å unngå å betale sine forpliktelser overfor arbeidstakerne.
Manglende etterforskning, påtale og straff av arbeidsgivere som begår lønnstyveri, svekker arbeidstakernes rettssikkerhet.
Det er kjent at arbeidslivskriminalitet ofte blir nedprioritert i politiet til fordel for andre kriminalitetsområder, og at fagområdet generelt anses å ha lav status. Riksadvokaten har i flere år bedt politidistriktene om å prioritere arbeidslivskriminalitet, uten at dette har gitt de ønskede resultatene.
I Norge har vi ikke hatt et eget begrep for fenomenet lønnstyveri før Fagforbundet introduserte en fornorskning av begrepet, og sørget for at det nå har blitt søkelys på denne problemstillingen i det offentlige ordskiftet. Fagforbundets definisjon av lønnstyveri fremgår i nyhetssak på Fagforbundets hjemmesider 27.05.2020: https://www.fagforbundet.no/nyheter/a/11221/regjeringen-varsler-tiltak-mot-lonnstyveri-og-adopterer-begrepet/.
Undertegnende viser til at også regjeringen nå har adoptert begrepet lønnstyveri, og varsler at de nå jobber med forslag til lovendringer som blant annet innebærer egen straffebestemmelse om lønnstyveri.
Undertegnende er imidlertid bekymret for at et eventuelt forslag om skjerping av lovverket fra regjeringen ikke vil følges opp med tilstrekkelige tiltak for å sørge for effektiv håndheving av loven. Politi og kontrolletater trenger en betydelig styrking av ressurser for å kunne føre effektive tilsyn, og det må sikres at disse sakene faktisk prioriteres hos politi og påtalemyndighet. Til nå har regjeringen vist liten vilje til å prioritere dette. Både politi og tilsyn har betydelig svekket kapasitet til å følge opp lovbrudd etter flere års kutt i budsjettene.

Torbjørn Røe Isaksen (H)

Svar

Torbjørn Røe Isaksen: Som representanten er kjent med, er Arbeids- og sosialdepartementet i gang med å utrede et eget straffeansvar for arbeidsgiveres lønnstyveri mv., med sikte på et høringsbrev over sommeren. Det er for tidlig å konkludere med hvordan et slikt straffeansvar bør utformes og avgrenses. Det er imidlertid ikke sikkert at det vil være hensiktsmessig å inkludere alle de forhold som Fagforbundet angir på sin liste. For eksempel fremstår det ikke som åpenbart at det å ikke sørge for "lov- og forskriftspålagt verne- og sikkerhetsutstyr" hører hjemme i en straffebestemmelse om lønnstyveri. Det som er sikkert er at slike alvorlige lovbrudd allerede er tydelig straffesanksjonert gjennom arbeidsmiljøloven, se for eksempel arbeidsmiljøloven
§ 19-1 jf. § 3-2 andre ledd.
Til den andre delen av spørsmålet, viser jeg til at regjeringen siden 2014 stadig har styrket arbeidet mot arbeidslivskriminalitet, og samlet sett utgjør økte bevilgninger til dette formålet om lag 104 mill. kroner. I tillegg har regjeringen styrket andre områder som også vil bidra til innsatsen mot arbeidslivskriminalitet, bl.a. med 20 mill. kroner til Servicesenter for utenlandske arbeidstakere (SUA) og 10 mill. kroner til deltakelse i det europeiske arbeidsmarkedsbyrået (ELA). Videre har regjeringen ifm. RnB 2020 foreslått en styrking av hhv. Arbeidstilsynet og Petroleumstilsynet til økt innsats mot useriøsitet og a-krim.
Etatene rapporterer at arbeidslivskriminaliteten generelt er blitt mer krevende å avdekke fordi kriminelle aktører er blitt mer tilpasningsdyktige, og i økende grad kamuflerer virksomheten sin bak en lovlydig fasade. Dette kan også gjelde for tilfeller av lønnstyveri. Derfor er det nødvendig å videreutvikle det tverretatlige samarbeidet mot arbeidslivskriminalitet. En viktig oppgave for etatene som inngår i dette samarbeidet er også å holde god kontakt med partene i arbeidslivet, oppdragsgivere og berørte virksomheter for å kunne fange opp aktuelle saker.