Skriftleg spørsmål fra Tone Merete Sønsterud (A) til kultur- og likestillingsministeren

Dokument nr. 15:1936 (2019-2020)
Innlevert: 15.06.2020
Sendt: 15.06.2020
Svart på: 22.06.2020 av kultur- og likestillingsminister Abid Raja

Tone Merete Sønsterud (A)

Spørsmål

Tone Merete Sønsterud (A): Kan statsråden se på økonomiske tiltakspakker som dekker Lillehammer Olympiapark AS sin virksomhet på samme måte som idretten selv om de har en annen driftsform?

Grunngiving


Corona-pandemien gir ulike utfordringer for ulike virksomheter. Lillehammer Olympiapark AS ivaretar store og viktige idrettsanlegg etter OL i 1994. Selskapet drifter anleggene for idretten og er en viktig bidragsyter inn i store arrangementer som arrangør eller tilrettelegger. Å drive disse anleggene krever store ressurser og er en betydelig kommersiell aktivitet både fra idrett, næringsliv og turister.
Situasjonen med Covid-19 har gjort at i prinsippet alle selskapets inntektsbringende aktiviteter har stoppet opp. Samtidig skal anleggene nå være åpne for både lokal og nasjonal idrett som viktige treningsarenaer.
Selskapet som drifter er et aksjeselskap heleid av Lillehammer kommune, men selskapet har skattefritak. Selskapet har også avtaler med idretten som gjør at disse hovedsakelig ikke betaler for ikke avviklede arrangementer. Selskapet er arrangør eller samarbeidspartner på store arrangementer som Raw Air, World Cup i nordiske grener, internasjonale stevner i bob, aking og skeleton, Champions League i håndball, et kommende Curling-EM, Birkebeiner-arrangementene, Baldus Cup i håndball i tillegg til en rekke store og små arrangementer.
Ifølge Selskapet faller de nå utenfor alle kompensasjonsordninger med unntak for et arrangement. Den økonomiske konsekvensen er betydelig og kan utgjøre et inntektsbortfall på over 15 millioner i 2020 med et økonomisk tap på mer enn 11 mill. dersom ikke store arrangementer og aktivitet i deres anlegg kan gjennomføres i 2020.
Dette vil medføre at idrett på nasjonalt og internasjonalt nivå, både trening og arrangement, våre toppidrettsutøvere og den satsingen som gjøres gjennom NTG og Olympiatoppen i Innlandet blir skadelidende. Viktige nasjonale anlegg som representerer arv og etterbruk etter OL i 1994 kan bli satt langt tilbake og fremtidige kostnader til vedlikehold og oppgraderinger blir uforholdsmessig store.

Abid Raja (V)

Svar

Abid Raja: Lillehammer Olympiapark AS er et aksjeselskap som eies helt av Lillehammer kommune, med vedtektsfestet formål å "eie, drive, vedlikeholde og utvikle anlegg som er bygget for OL 94 og annen virksomhet som har sammenheng med dette." Jeg har stor forståelse for at selskapet er i en vanskelig situasjon, siden hovedinntektene kommer fra arrangementer og turister. Dette er en utfordring som også andre kommuner står overfor som eiere av idrettsanlegg.
Kompensasjonsordningen for frivillighets- og idrettssektoren er avgrenset til organisasjoner som driver frivillig virksomhet og som er registrert i Frivillighetsregisteret, jf. § 3 i lov 29. juni 2007 nr. 88 om register for frivillig virksomhet. I tillegg til foreninger og ideelle organisasjoner omfatter dette også en rekke stiftelser og aksjeselskap, men offentlig eide virksomheter og vanlig næringsvirksomhet holdes utenfor denne ordningen. Hensikten er å målrette ordningen mot frivillig sektor, som i liten grad treffes av andre tiltak som regjeringen har fått på plass.
Kommunene har en viktig og svært sentral rolle for utvikling og drift av idrettsanlegg. I hovedfordelingen av spillemidler til idrettsformål er det i 2020 satt av i overkant av 1,4 milliard kroner til idrettsanlegg i kommunene. Staten har i 2020 gitt et særskilt tilskudd til Lillehammer Olympiapark AS på 2,5 mill. kroner til drift av bob og akebanen. Utover dette gis det ikke driftstilskudd til idrettsanlegg. Det er dermed anleggseierne som har ansvaret for driften av sine anlegg.