Skriftleg spørsmål fra Roy Steffensen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2037 (2019-2020)
Innlevert: 24.06.2020
Sendt: 24.06.2020
Svart på: 30.06.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Roy Steffensen (FrP)

Spørsmål

Roy Steffensen (FrP): E39 Rennfast-sambandet er med å knytte Rogaland sammen, og tunnelene er viktig for både lokalbefolkning, pendlere, næringsliv og turisme. I 2019 var de i snitt delvis stengt ca. hver fjerde dag, og det er omtrent 50 nedstengningen i år.
Er statsråden fornøyd med situasjonen, eller har statsråden tatt grep for å snu utviklingen, eksempelvis vurdert tiltak som en egen bergingsbil?

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Jeg har fått opplyst fra Statens vegvesen at det i perioden 1. januar - 31. mai 2020 var registrert 65 uforutsette stans i Rennfastsambandet. 57 av disse var av trafikal art, og gjaldt i all hovedsak bilberging. Tunnelene er oppgradert med ny sikkerhetsutrustning, også kamera, og Vegtrafikksentralen (VTS) i Bergen blir fortløpende varslet om slike uønskede hendelser.
Å sikre trafikanters sikkerhet og fremkommelighet, er en av hovedoppgavene til VTS. Ved uønskede og uoversiktlige hendelser, som de nevnt over, vil VTS ofte velge å stenge tunnelen, nettopp for å ivareta sikkerheten.
For å kunne forbedre fremkommeligheten, har Statens vegvesen i Stavanger hatt et prosjekt med for å informere trafikantene bedre. Flere tiltak er vurdert, og følgende blir gjennomført; Det vil bli montert fire fritekst-tavler, én ved hver tunnelportal, som skal brukes til å informere bilistene om hendelser i tunnelen og varsle om nedsatt hastighet. I tillegg til dette vil VTS bruke innsnakk på DAB aktivt for å informere bilister ytterligere om en pågående hendelse.
Tiltakene vil bidra til å redusere stengetiden og gi bedre informasjon til trafikantene, men vil sannsynligvis ikke redusere antall trafikale hendelser. Tunnelen kan åpne tidligere med redusert hastighet, samtidig som sikkerheten til trafikantene er ivaretatt. Egen bergingsbil vil ikke kunne hindre antall trafikale hendelser eller redusere antall stenginger, men vil kunne redusere stengingstiden noe. Tiltakene som nå gjennomføres, vil imidlertid kunne redusere stengingstiden mer enn hva en bergingsbil vil gjøre. Egen bergingsbil er derfor så langt ikke vurdert som aktuelt.