Skriftleg spørsmål fra Ingvild Kjerkol (A) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:2094 (2019-2020)
Innlevert: 26.06.2020
Sendt: 29.06.2020
Svart på: 06.07.2020 av helse- og omsorgsminister Bent Høie

Ingvild Kjerkol (A)

Spørsmål

Ingvild Kjerkol (A): Har regjeringen gått bort fra målbeskrivelsen om at Akson skal lede til én leverandør av en helhetlig journalløsning til kommunale helse- og omsorgstjenester utenfor Midt-Norge?

Grunngiving

I konseptvalgbeskrivelsen av Akson K7 (side 17, utgitt august 2018) fremgår det at alle kommuner, fastleger og andre avtalepartner skal ta i bruk en felles journal, og at dagens journalløsninger skal fases ut. Om nødvendig kan aktørene bli pålagt å ta i bruke denne løsningen innen en gitt tidsfrist. Videre beskriver utredningen at konseptet innebærer en vesentlig endring av leverandørmarkedet.

"Over tid kan det innebære overgang til en leverandør av en helhetlig journalløsning til kommunale helse- og omsorgstjenester utenfor Midt-Norge.»

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Målet med Akson (K7) i konseptvalgutredningen (2018) og videreført i forprosjektet (2020) er at det skal etableres en helhetlig journalløsning for kommunal helse- og omsorgstjeneste slik at helsepersonell med tjenstlig behov får tilgang på relevant helseinformasjon uavhengig av hvor innbyggeren har fått behandling tidligere. I konseptvalgutredningen ble det ikke tatt stilling til løsningsdesign, antallet IKT-systemer og antallet leverandører som inngår i en helhetlig journalløsning, men la til grunn at dette skulle svares ut av leverandørmarkedet i en anskaffelsesprosess. Målbildet fra konseptvalgutredningen ligger fast.
Forprosjektet for Akson anbefaler at felles kommunal journal skal anskaffes og etableres av et selskap der kommunene har majoritetseierskap. Selskapet "Akson journal" skal på vegne av virksomhetene som yter kommunale helse- og omsorgstjenester gjennomføre nødvendige anskaffelser for å kunne etablere den helhetlige journalløsningen. Det er opp til kommunene, gjennom selskapet "Akson journal", og leverandørmarkedet å finne de beste måtene å løse behovet på, og den helhetlige journalløsningen kan godt bestå av flere systemer fra flere leverandører, men som til sammen oppleves som en helhetlig løsning for helsepersonell og innbyggere. KS2 bekrefter at de overordnende prinsippene for arkitektur beskrevet i forprosjektet legger til rette for etablering av et økosystem hvor en journalplattform står sentral. Prinsippene om kjerne, utbredelse, fleksibilitet og åpenhet vil tilrettelegge for innovasjon og tjenesteutvikling.
Forprosjektet har anbefalt flere anskaffelser for å legge til rette for konkurranse og stegvis gjennomføring. Som utgangspunkt er det anbefalt én leverandør for hvert anskaffelses-område. Tilbyderne kan velge å gå i kompaniskap med underleverandører for å dekke nødvendig funksjonalitet, kompetanse og kapasitet, men hovedleverandøren må ta ansvaret for at IKT-løsningene oppfyller behovet og fungerer helhetlig. Det vil blant annet stilles krav om en plattformbasert og moderne arkitektur. Det blir viktig å gå i dialog med markedet tidlig, og så er det markedet som til sist må svare på anskaffelsene. Den strategiske innretningen på kontraktstrategien har også fått støtte fra ekstern kvalitetssikrer i KS2.