Skriftleg spørsmål fra Arne Nævra (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2209 (2019-2020)
Innlevert: 03.08.2020
Sendt: 04.08.2020
Svart på: 11.08.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Arne Nævra (SV)

Spørsmål

Arne Nævra (SV): Statsråden har signalisert at han nå jobber med et nytt nasjonalt regelverk som skal gi kommunene det verktøyet de trenger for å regulere utleie av el-sparkesykler bedre. Stadig flere ulykker og andre problemer med slike sykler viser at behovet for et slikt nasjonalt regelverk er skrikende stort. Samtidig står flere bykommuner ganske hjelpeløse i sitt virkemiddelapparat.
Når kan statsråden love at et regelverk/forskrifter er på plass?

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Elsparkesyklene er et godt supplement til dagens transporttilbud. Det gir god mobilitet på steder hvor det ikke finnes et annet godt transporttilbud og de er svært populære blant folk. Dette har imidlertid også medført en god del utfordringer, særlig denne sommeren. Det har skjedd flere ulykker, og elsparkesyklene har skapt utfordringer for andre trafikanter.
Jeg ser derfor behov for nærmere reguleringer for å håndtere de utfordringene som vi har sett.
Jeg hadde forrige uke møter både med de mest berørte byene og aktørene for å få innspill til dette arbeidet. I disse møtene fikk jeg høre mange ulike erfaringer med elsparkesykler, både positive og negative. Og tilnærmingen til disse syklene er ulik i de ulike byene.
Vi vil nå se nærmere på hvordan vi skal følge opp dette arbeidet videre, herunder hvilke konkrete endringer som bør foreslås og andre klargjøringer som kan gjøres. Det er en del tiltak som kan gjøres innenfor de lovvedtak som Stortinget allerede har fattet. Det er en klar målsetting at nødvendige tiltak, herunder regelverksendringer, som kan gjøres innenfor gjeldende lovverk er på plass til neste sesong, våren 2021. Det er samtidig slik at enkelte spørsmål, særlig det som gjelder kommunenes myndighet til å sette rammer for kommersiell utleie av elsparkesykler på kommunal grunn, er mer komplekst og berører flere myndigheter. Det pågår også to rettsprosesser i Bergen og Trøndelag om dette spørsmålet. I den grad det vurderes behov for nye lovregler, er dette derfor en prosess som vil måtte ta noe lenger tid.
Jeg vil samtidig understreke at det er mange aktører og mange virkemidler som kan bidra til å håndtere de utfordringene vi nå ser, både på kort og lengre sikt. Det er derfor viktig at også næringsaktørene, lokale myndigheter og brukerne selv tar ansvar, og at det samarbeides enda bedre mellom de berørte. Jeg er derfor glad for de initiativene som lokale myndigheter tar, og samarbeidet med næringsaktørene. Det kommer også positive signaler fra næringsaktørene, blant annet en nylig inngått avtale mellom alle aktørene i hovedstaden med prinsipper for ansvarlig mikromobilitet i Oslo.
Jeg vil derfor jobbe videre for at elsparkesykler og andre typer mikromobilitet skal bidra til grønn fremtidsrettet mobilitet i god sameksistens i trafikken med øvrige trafikantgrupper.