Skriftleg spørsmål fra Marit Knutsdatter Strand (Sp) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:2343 (2019-2020)
Innlevert: 20.08.2020
Sendt: 20.08.2020
Svart på: 28.08.2020 av kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby

Marit Knutsdatter Strand (Sp)

Spørsmål

Marit Knutsdatter Strand (Sp): I den bydelen i Oslo med høyest smittetall, har noen foreldre organisert felles kjøreordning for å unngå kollektivtransport til skolen. For å unngå kjøring i rushtiden, var skolen innstilt på at deler av skolearbeidet kunne gjøres hjemme. Nå viser det seg at dette ikke er mulig, fordi Udir. har knyttet opplæringsplikten på gult smittenivå til fysisk tilstedeværelse.
Vil statsråden ta initiativ til å endre reglene slik at skolen lokalt kan finne praktiske og fleksible løsninger som både ivaretar elevenes sikkerhet og opplæringsplikten?

Guri Melby (V)

Svar

Guri Melby: Jeg kan ikke vurdere enkeltsaker, men vil kommentere generelt hvilke regler som gjelder for opplæring hjemme og på skolen.
Det er fortsatt opplæringsloven med forskrifter som regulerer rammene for opplæringen, inkludert elevenes rettigheter. Hovedregelen i opplæringsloven er at elevene skal få opplæringen på skolen, inndelt i grupper. De midlertidige reglene som er fastsatt for å avhjelpe konsekvensene av utbruddet av covid-19, åpner for at opplæringen i noen tilfeller kan gjennomføres ved at elevene får opplæring hjemme. Reglene er utformet slik at de bare åpner for annen organisering så langt det er nødvendig på grunn av smitteverntiltak.
Jeg mener at det beste for barn og unge er å gå på skolen, ikke bare for læring, men også for elevenes sosiale liv. Skolen er et sted der barn og unge blir sett og får utvikle seg, leke og lære innenfor trygge rammer.
Det er utarbeidet veiledere om smittevern i skolen med råd og føringer om hvilke smitteverntiltak som bør innføres i smittesituasjoner på grønt, gult og rødt tiltaksnivå (trafikklysmodell). På grønt og gult nivå kan elevene få opplæring i de vanlige klassene og ta busser og andre transportmidler til og fra skolen. Rådene for gult og grønt nivå er såpass lite begrensende at det normalt ikke vil være behov for avvik fra opplæringsloven med forskrifter. Regelverket skal da følges fullt ut, og elevene skal få opplæring på skolen.
Elever som er avhengig av skoleskyss, må få den skoleskyssen de trenger for å komme seg til og fra skolen. Elever som skal til og fra skolen skal prioriteres framfor andre reisende, og reisende oppfordres til å ta hensyn til dette. Elever kan sitte/stå sammen på kollektivtransport, men bør i størst mulig grad holde avstand til andre reisende.
Elever i ungdomsskole og videregående bør følge gjeldende anbefaling for bruk av munnbind på kollektivtransport i den aktuelle kommunen. Hvis skoleskyss foregår på egne busser der det ikke er andre passasjerer, er det ikke nødvendig å bruke munnbind.
Ved rødt nivå er det råd og føringer om mer inngripende smitteverntiltak, som opplæring i mindre grupper og avstandskrav på transport til og fra skolen. Slike tiltak kan gjøre det nødvendig å organisere opplæringen annerledes enn ellers, og det kan være nødvendig at elevene i slike perioder får noe av opplæringen hjemme.
De midlertidige reglene er dermed fleksible ved at de åpner for at skolen kan gi elevene opplæringen hjemme når dette er nødvendig av smittevernhensyn. Jeg kan ikke se at det er grunn for å åpne for at elevene ikke skal få opplæring på skolen i større omfang enn det som er nødvendig for å ivareta hensynet til smittevern. Jeg mener derfor det ikke er behov for å endre reglene.