Skriftleg spørsmål fra Bård Hoksrud (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:151 (2020-2021)
Innlevert: 15.10.2020
Sendt: 16.10.2020
Svart på: 23.10.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Bård Hoksrud (FrP)

Spørsmål

Bård Hoksrud (FrP): Kan statsråden avklare det juridiske ansvarsforholdet mellom juridisk eier og fører av bil som har parkert i et p-anlegg hvor parkeringsavgift registreres med automatisk skiltgjenkjenning?

Grunngiving

Ved flere p-anlegg over hele landet har driftere nå gått bort fra de tradisjonelle parkeringsautomatene og installert automatiske systemer med skiltgjenkjenning. Da tas det bilde av registreringsnummeret på bilen ved innkjøring i p-anlegget og det samme på vei ut. Slik registreres da parkeringstiden og hvem som har parkert.
Med denne løsningen skal kunden av p-anlegget selv gå inn i en app på mobiltelefon eller en nettside for å betale for parkeringen. Skjer ikke denne betalingen innen en viss tid, søker p-selskapet opp juridisk eier i kjøretøyregisteret og sender faktura for parkeringen.
For bedrifter som driver utleie av biler medfører denne nye løsningen en del merarbeid og et uklart ansvarsforhold for kostnaden knyttet til parkering. Hvis leietaker ikke selv betaler for parkeringen via app eller nettside slik ordningen legger opp til, blir beløpet fakturert til utleiefirmaet.
En av uklarhetene er eksempelvis hvem som juridisk er ansvarlig for det påløpte beløpet for parkeringen. I forskrift om vilkårsparkering for allmennheten og håndheving av private parkeringsreguleringer (parkeringsforskriften) §37 står det at det først og fremst er føreren som har betalingsansvaret. Men paragrafen omhandler kontrollaksjon (parkeringsbot) og ikke selve parkeringsavgiften. Det er dermed uklart hvem som er ansvarlig for påløpt parkeringsavgift.
En avklaring av ansvarsforhold i bruken av de nye parkeringssystemene med automatisk skiltgjenkjenning vil kunne spare utleiefirmaer og p-selskap for unødvendig merarbeid. Den nye teknologien gjør det lettere for bilførere og oss forbrukere å benytte p-anleggene, men fra myndighetenes side er det ønskelig at også det juridiske ansvarsforholdet avklares.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Parkeringsforskriften gir regler for hvordan virksomheter som ønsker å tilby vilkårsparkering til allmennheten, skal driftes. Forskriften har også generelle krav til betalingsordninger for å sikre at disse er brukervennlige og universelt utformet. Ordninger med kjennemerkegjenkjenning for betaling er generelt en brukervennlig måte å tilby betaling for parkering, og også en måte for virksomhetene å oppfylle krav til universelt utformede betalingsløsninger, jf. forskriftens § 32. Det er flere måter at betaling kan gjennomføres innenfor slike ordninger.
Dersom en parkeringstilbyder velger at betaling skal kunne skje ved ettersending av faktura, vil manglende betaling av faktura for parkering i utgangspunktet følge samme regler som manglende betaling av andre fakturaer. Det er i dagens regler ikke solidarisk ansvar mellom fører og eier for betaling av selve parkeringsavgiften, og heller ikke hjemmel i vegtrafikkloven for å fastsette regler om dette.
Parkeringsforskriften inneholder også detaljerte regler for reaksjonsadgangen ved eventuell overtredelse, og det er også oppstilt klageadgang for ilagte kontrollsanksjoner for å ivareta forbrukernes rettssikkerhet. Forskriften regulerer både ileggelse av kontrollsanksjon og betalingsansvaret for slike. Forskriften § 37 innfører et solidaransvar mellom fører og eier for betaling av kontrollsanksjoner, med hjemmel i vegtrafikkloven § 8, bokstav h. Manglende betaling for parkering vil være brudd på vilkårene for parkering, som etter omstendighetene vil kunne danne grunnlag for utstedelse av kontrollsanksjon.
Selv om slike betalingsordninger generelt anses brukervennlige, kan det likevel være aktuelt å se nærmere på om erfaringene med det gjeldende regelverket fra 2017, tilsier at det kan være hensiktsmessig med endringer.