Skriftleg spørsmål fra Svein Roald Hansen (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:184 (2020-2021)
Innlevert: 20.10.2020
Sendt: 20.10.2020
Svart på: 23.10.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Svein Roald Hansen (A)

Spørsmål

Svein Roald Hansen (A): Hva er grunnen til at dette viktige mudringsprosjektet ikke er inne i regjeringens forslag til statsbudsjett for 2021?

Grunngiving

Miljødirektoratet godkjente Kystverkets mudringsprosjekt for Borg Havn i våres, et prosjekt det har vært arbeidet med i over 10 år. Kystverket har bedt om 20 til 30 mill. kroner i 2021 for å gjennomføre testmudring med den mudringsteknologien som planlegges brukt. Det er lagt stramme rammer for mudringen med 4 måneder i året.
Nye målinger av farleden bekrefter at den er i ferd med å gro så mye igjen at det legger begrensninger på størrelsen på skip som kan komme inn. Det haster derfor med å komme i gang med mudringsprosjektet.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Farledsprosjektet i innseilingen til Borg havn er et viktig prosjekt, med stor betydning for deler av skipsfarten som trafikkerer havnen. Dybden i farleden har blitt redusert over tid, som følge av at sedimenter som føres nedover med Glomma blir liggende i innseilingen. Jeg er kjent med at dette medfører utfordringer for de største fartøyene som går inn til havnen.
Farleden inn til Borg havn ligger i tilknytning til viktige verneområder i sjø, Øra naturreservat og Ytre Hvaler nasjonalpark. Kombinasjonen verneområder og store mengder forurensede masser gjør dette prosjektet utfordrende og kostnadskrevende.
Innenfor rammene av et stramt budsjett har det ikke vært rom for å igangsette prosjektet i innseilingen til Borg havn i 2021. Dette betyr imidlertid ikke at prosjektet ikke vil bli prioritert. Regjeringen vil våren 2021 legge frem Nasjonal transportplan 2022-2033. Tiltak i innseilingen til Borg havn vil bli vurdert i sammenheng med de samlede prioriteringene i planen.