Skriftleg spørsmål fra Marit Knutsdatter Strand (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:435 (2020-2021)
Innlevert: 13.11.2020
Sendt: 13.11.2020
Svart på: 20.11.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Marit Knutsdatter Strand (Sp)

Spørsmål

Marit Knutsdatter Strand (Sp): Viser til veglova og retningslinjer for behandling av avkjørselssaker. Viser videre konkret til et representativt eksempel ved søknad om dispensasjon fra byggegrense datert 14.10.2020 som er sendt Statens Vegvesen i forbindelse med behandling av byggesaka i Skjåk kommune, langs riksvei 15.
Hvordan mener statsråden lokale initiativ til næring og utvikling blir ivaretatt gjennom lovverket, og hva kan departementet gjøre for å avhjelpe situasjonen for de som opplever at dette stikker kjepper i hjulene for ny satsing?

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Jeg mener det er viktig å støtte opp om lokale initiativ til næring og utvikling der det er mulig. Samtidig må vi ivareta trafikksikkerheten på og langs veinettet på en god måte. Vi må også sikre fremkommeligheten på veien for alle trafikanter og sørge for en forutsigbar og effektiv forvaltning av de offentlige veiene våre.
Byggegrenser til offentlige veier og avkjørsler er regulert i veglova kapittel V. For riksveier og fylkesveier er byggegrensen iht. § 29 i loven 50 meter beregnet fra veiens midtlinje, mens fra kommunal vei er byggegrensen 15 meter. Avkjørsler fra de offentlige veiene er regulert i vegloven §§ 40, flg. For riksveier er avkjørsler også regulert i forskrift om behandling av avkjørslessaker for riksveg og i Statens vegvesens håndbok R701. Hovedreglene i denne reguleringen innebærer bl.a. at riksveiene i prinsippet skal ha så få og trygge avkjørsler som mulig og at bruken av tillatelse til avkjørsel skal være begrenset. For veier som har særskilt vedtak om motorvei A eller motorveitrafikk, kan tillatelse til avkjørsel ikke gis. Nye avkjørsler og utvidet bruk av eksisterende avkjørsler utenom dette krever med enkelte unntak reguleringsplan. Hensynet til trafikksikkerhet og fremkommeligheten på veiene er grunnleggende hensyn som ligger bak disse reglene.
Representanten viser til en konkret sak i Skjåk kommune. Statens vegvesen har orientert departementet om at dette antas å gjelde en søknad av 4. september 2020 om etablering av campingvirksomhet i form av hytter på begge sider av riksveg 15, samt oppstillingsplasser for vogner og bobiler, etablering av nytt sanitæranlegg og mulig serveringsareal. Det ble her søkt om dispensasjon fra bestemmelsene om byggegrense til riksvei etter vegloven § 29.
Statens vegvesen avslo søknaden i vedtak 22. september 2020. I vedtaket tok etaten også stilling til søknaden med hensyn til spørsmålet om avkjørsler. Det ble i avslaget vist til at tiltaket ikke kan behandles som en dispensasjonssak siden det etter etatens vurdering vil kreve reguleringsplan. Det ble også varslet at Statens vegvesen ved en eventuell reguleringsplanprosess ikke vil tilråde å etablere turistvirksomhet på begge sider av riksvegen av hensynet til trafikksikkerhet. Avslaget ble begrunnet med at riksveg 15 er en nasjonal hovedveg og at det etter etatens syn er behov for en restriktiv praksis mht. avkjørsler.
I henhold til orienteringen jeg har mottatt er tiltaket det er søkt om også i strid med gjeldende kommuneplan. Kommunen ba derfor i forbindelse med politisk behandling av søknaden om dispensasjon fra kommuneplan om uttalelse fra Statens vegvesen. Søknad om dispensasjon fra byggegrense gjaldt i denne omgang kun tiltak på den ene siden av riksvegen. Statens vegvesen har i brev 9. november svart at etaten står ved samme vurdering som tidligere. Avslaget er begrunnet med de samme forholdene som i det første avslaget, ut fra hensynet til trafikksikkerhet.
Tiltakshaver har per 16. november 2020 ikke benyttet seg av klageretten i den gjeldende saken.