Skriftleg spørsmål fra Arne Nævra (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:923 (2020-2021)
Innlevert: 12.01.2021
Sendt: 13.01.2021
Svart på: 20.01.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Arne Nævra (SV)

Spørsmål

Arne Nævra (SV): Mange av de største tunnelprosjektene her i landet gir betydelige mengder overskuddsstein som det er vanskelig og kostbart å få anvendt på miljømessig bra måte. Samtidig har Danmark stort behov for stein til å sikre kysten mot erosjon og sandflukt under vann. For dem er det også viktig restaureringsprosjekt for å få tilbake viktige kysthabitater, for mye stein er fjernet til kommersiell bruk.
Hva er statsrådens vurdering av dette, og vil han ta kontakt med den danske regjering med tanke på mulig overføring av overskuddsstein dit?

Grunngiving

Mye kan tyde på at det er en klar vinn-vinn-situasjon om de to land samarbeider om en transport av tunnelmasser til Danmark. Problemet med tunnelstein fra E16, K5-alternativet, som er blitt omtalt i pressen i det siste, er bare ett av flere prosjekter der tunnelprosjekter kan gi store overskuddsmasser som det kan være både problematisk og kostbart å bli kvitt.
Samtidig foregår det i stor stil kontinuerlig sandsuging, flytting av sand, i Danmark for å opprettholde beskyttende rev og hindre sandflukt under vann og erosjon langs kysten. Å bygge rev opp med store steiner er selvsagt langt mer effektivt og varende. Det vil også bli et stort og riktig restaureringsprosjekt av dansk natur – siden det meste av steinen langs kysten i Danmark er fjernet – for bruk til ulike formål. Dette ble forbudt for noen år siden.
Se sandsuging her: reportasje på TV2/Lorry:
https://www.tv2lorry.dk/halsnaes/kystsikring-i-nordsjaelland-truer-havmiljoeet
Foreningen Hunderevet skriver til meg i et notat i går: "Foreningen Hunderevet arbejder for at få genetableret de tidligere stenrev ud for kysten deriblandt Hunderevet. Vi har på et meget tidligt tidspunkt undersøgt mulighederne for at få sten fra norske tunnelprojekter, men det var ikke alle der synes det var en god ide, derfor blev
arbejdsopgaven for stor og vi droppede den ide. Det var vi kede af for selve historien om stenaffald fra norske tunnelbyggerier, der skaber øget biodiversitet og biomasse langs de danske kyster er fantastisk. .........Nordmændene tilbyder os 10 mio. kubikmeter sten gratis fra norske infrastrukturprojekter. Stenene vil blive sejlet til Danmark på pram og læsset af direkte på positionen, så vi kan holde prisen nede. Vi er i dialog med nordmændene om fordeling af udgifterne til læsning, transport og håndtering i Danmark. Den norske stendonation kan forsyne flere stenrev heriblandt Hunderevet og kystsikring til hele Sjællands Nordkyst plus det løse med sten."
Se for øvrig https://hunderevet.dk/Wordpress44/
Mye tyder på at det i sum blir en betydelig klimagevinst med dette, spesielt for Danmark. Sandsugingsmetoden er utrolig energikrevende og klimafiendtlig. Foreningen som refereres har regnet nøye på dette, og tall finnes.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Som eksempel på ressursutnyttelse på tvers av landegrenser, viser representanten Nævra til foreningen Hunderevet i Danmark som ønsker å løfte dette opp som et nasjonalt miljø- og klimasamarbeid. Foreningen mener at store mengder tunnelstein fra prosjektet E16 og Vossebanen Arna-Stanghelle kan brukes til kystsikring og restaurering av ødelagte rev/habitat i Danmark, og at det vil gi stor energi-, miljø- og klimagevinst sammenliknet med dagens metoder.
Om tunnelstein fra prosjektet Arna-Stanghelle er egnet til dette formålet må avklares nærmere. Produktet «tunnelstein» er ikke det samme som stein produsert i ordinære dagbrudd av kommersielle aktører. Usortert tunnelstein inneholder mer finstoff, og en lav andel stor stein som generelt er det som er etterspurt i Europa. Tunneldriving gir også større variasjon i bergarter og kvalitet. Det er særlig finstoffet som er utfordrende med alle former for bruk eller deponering.
Det pågår dialog mellom Arna-Stanghelle-prosjektet og foreningen Hunderevet rundt dette. I første rekke må danske interessenter avklare om tunnelstein er egnet, dokumentere hvilke faktiske energi-, miljø- og klimagevinster som eventuelt ligger i slik bruk, og hvilken mottakskapasitet som finnes. I Arna-Stanghelle-prosjektet er tilgjengelig masseoverskudd for sjøtransport minimum 14 millioner tonn, noe som tilsvarer 5-600 store bulkskip-laster. Frakt av 14 millioner tonn tunnelstein til Danmark vil gi store transportkostnader og medfører utslipp av 100-150 tusen tonn CO2-ekvivalentar. Jeg legger til grunn at det må det gjøres ytterligere vurderinger av samfunnsnytte og kostnader for å vurdere spørsmålet videre.
Når det gjelder rammevilkår og alternativ massehåndtering i prosjektet Arna-Stanghelle vil jeg vise til svar på spørsmål til skriftlig besvarelse nr. 920 (2020-2021) fra stortingsrepresentant Audun Lysbakken.