Torgeir Knag Fylkesnes (SV): Har statsråden vurdert om måten departementet har valgt å inngå avtalene på er lovlig etter konkurranselovgivningen, selv om det ikke trengs en forhåndsnotifisering av ESA, herunder om det å tildele avtale til tre av fire jernbaneforetak, hvorav ett er i direkte konkurranse med det foretaket som ikke får tilleggsavtale, er forenlig med statsstøttereglene, og har statsråden vurdert tildeling av slike avtaler for alle andre enn Flytoget opp mot pliktene til ikke-diskriminering og konkurranse i jernbaneloven og jernbaneforskriften?
Grunngiving
I svar på spørsmål 15:885 (2020-2021), skriver statsråden:
«Ordningen med tilleggsavtaler ble valgt fordi det da kan gis kompensasjon for bortfall av billettinntekter innenfor den etablerte ordningen med trafikkavtaler etter kollektivtransportforordningen. Denne forordningen regulerer fremgangsmåten for å inngå avtaler om offentlig tjenesteyting, og stiller krav til innholdet i disse avtalene. Vederlag etter slike avtaler er ikke underlagt notifiseringsplikt etter de alminnelige statsstøttereglene. Jernbanedirektoratet anser de ordinære trafikkavtalene supplert av tilleggsavtalene for å være i henhold til kravene til avtaler om offentlig tjenesteyting i kollektivtransportforordningen. Ved å bruke avtalene som er etablert med togoperatørene til å sørge for å opprettholde et justert togtilbud for å dekke det tilpassede transportbehovet under pandemien, har det dermed ikke vært nødvendig å etablere en ny støtteordning innenfor statsstøtteregelverket for å "redde" togoperatørene.»