Skriftleg spørsmål fra Torgeir Knag Fylkesnes (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1038 (2020-2021)
Innlevert: 22.01.2021
Sendt: 25.01.2021
Svart på: 01.02.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Torgeir Knag Fylkesnes (SV)

Spørsmål

Torgeir Knag Fylkesnes (SV): Har statsråden vurdert om måten departementet har valgt å inngå avtalene på er lovlig etter konkurranselovgivningen, selv om det ikke trengs en forhåndsnotifisering av ESA, herunder om det å tildele avtale til tre av fire jernbaneforetak, hvorav ett er i direkte konkurranse med det foretaket som ikke får tilleggsavtale, er forenlig med statsstøttereglene, og har statsråden vurdert tildeling av slike avtaler for alle andre enn Flytoget opp mot pliktene til ikke-diskriminering og konkurranse i jernbaneloven og jernbaneforskriften?

Grunngiving

I svar på spørsmål 15:885 (2020-2021), skriver statsråden:

«Ordningen med tilleggsavtaler ble valgt fordi det da kan gis kompensasjon for bortfall av billettinntekter innenfor den etablerte ordningen med trafikkavtaler etter kollektivtransportforordningen. Denne forordningen regulerer fremgangsmåten for å inngå avtaler om offentlig tjenesteyting, og stiller krav til innholdet i disse avtalene. Vederlag etter slike avtaler er ikke underlagt notifiseringsplikt etter de alminnelige statsstøttereglene. Jernbanedirektoratet anser de ordinære trafikkavtalene supplert av tilleggsavtalene for å være i henhold til kravene til avtaler om offentlig tjenesteyting i kollektivtransportforordningen. Ved å bruke avtalene som er etablert med togoperatørene til å sørge for å opprettholde et justert togtilbud for å dekke det tilpassede transportbehovet under pandemien, har det dermed ikke vært nødvendig å etablere en ny støtteordning innenfor statsstøtteregelverket for å "redde" togoperatørene.»

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Som det fremgår av mitt svar på spørsmål 885 til representanten Fylkesnes, har jeg først og fremst vært opptatt av å sørge for at vi har hatt og skal fortsette å ha et tilstrekkelig transporttilbud under pandemien. Det er grundig redegjort for dette i svaret.
Jernbanelovgivningen oppstiller en rekke krav som skal sikre velfungerende jernbanemarkeder, og er først og fremst innrettet mot at jernbaneforetak skal behandles på en ikke-diskriminerende måte når det gjelder tilgang til jernbanenettet, fordeling av infrastrukturkapasitet, innkreving av avgifter og tilgang til jernbanerelaterte tjenester. Jeg er opptatt av at operatørene behandles på en likeverdig måte, også når Jernbanedirektoratet inngår avtaler om kjøp av offentlig tjeneste etter kollektivtransportforordningen. Jeg har merket meg anførslene til Flytoget, og vil være trygg på at vi har fulgt riktig fremgangsmåte ved inngåelse av tilleggsavtaler for 2021. Vi ser i tillegg at situasjonen har utviklet seg noe annerledes enn det som ble lagt til grunn for den opprinnelige utformingen av ordningen med tilleggsavtaler for 2021. Som nevnt i svaret på spørsmål 1037, har jeg derfor bedt Jernbanedirektoratet om å gjøre en oppdatert og helhetlig vurdering av ordningen med tilleggsavtaler, herunder om Flytoget skal omfattes av ordningen. En rekke premisser nevnt i oppdragsbrevet bør ligge til grunn for denne vurderingen:

• Avtalene må være i tråd med kravene i kollektivtransportforordningen.
• De ulike operatørene må yte en offentlig tjenesteforpliktelse i form av et tilpasset rutetilbud for å sørge for en nærmere definert transportkapasitet.
• De oppjusterte vederlagene må være innenfor budsjettrammene som er vedtatt av Stortinget.
• Alle operatørene med en eksisterende trafikkavtale med staten må behandles etter likeverdige prinsipper og objektive kriterier.
• Avveining av nytte og kostnader for samfunnet av tiltakene.