Skriftleg spørsmål fra Torgeir Knag Fylkesnes (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1037 (2020-2021)
Innlevert: 22.01.2021
Sendt: 25.01.2021
Svart på: 29.01.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Torgeir Knag Fylkesnes (SV)

Spørsmål

Torgeir Knag Fylkesnes (SV): Hvorfor er det nødvendig å betale et ekstra vederlag for å opprettholde togtilbudet på Go Ahead, SJ og Vys trafikk på Bergensbanen når det ikke er nødvendig å betale for å frakte pendlere med Flytoget, og er statsråden uenig i at, slik situasjonen er nå, frakter Flytoget i all hovedsak pendlere/arbeidsreisende og oppfyller derfor departementets kriterier for tilleggskjøp?

Grunngiving

Viser til spørsmål 15:885 (2020-2021) og statsrådens svar. Hva angår statsrådens beskrivelse av vurderingene bak hvilke togtilbud som skal inkluderes i tilleggsavtalene, har ministeren ikke svart på hvorfor Go Ahead, SJ og Vys trafikk på Bergensbanen skal inkluderes i «det nødvendige togtilbudet» som staten anser det nødvendig å betale et ekstra vederlag for å opprettholde. Ministerens svar dekker utelukkende Vys tjenestetilbud i pendlermarkedet i Østlandsområdet. Men der understrekes det også at avtalene for 2021 er lagt opp:

«For å blant annet gi incentiver til omstilling og mer effektiv drift i en situasjon der smittevernsituasjonen vedvarer lengre enn først antatt, er avtalene for 2021 innrettet noe annerledes enn avtalene for 2020.»

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Viser til tidligere svar på spørsmål 885 og 1038. Det er i saldert budsjett 2021 bevilget 650 mill. kroner for første halvår til videreføring av tilleggsavtaler for økt kjøp av persontransport med tog. Tilleggsavtalene skal bidra til å opprettholde et nødvendig togtilbud for bl.a. arbeidsreisende med samfunnskritiske jobber. Det er videre enighet med alle togoperatørene representanten omtaler i sitt spørsmål om et redusert rutetilbud som følge av langt færre reisende enn vanlig. Togselskapene vil i 2021 også dekke en andel av reduserte billettinntekter.
Det er viktig for regjeringen at et så godt som mulig togtilbud kan opprettholdes innenfor gjeldende bevilgning. Jeg har bedt Jernbanedirektoratet om å gjøre en oppdatert og helhetlig vurdering av ordningen med tilleggsavtaler, herunder om Flytoget AS skal omfattes av ordningen.