Skriftleg spørsmål fra Eigil Knutsen (A) til finansministeren

Dokument nr. 15:1960 (2020-2021)
Innlevert: 19.04.2021
Sendt: 19.04.2021
Svart på: 23.04.2021 av finansminister Jan Tore Sanner

Eigil Knutsen (A)

Spørsmål

Eigil Knutsen (A): Hvilke grep tar statsråden og administrativ ledelse i Finansdepartementet for å sikre habiliteten til nye kandidater til vervet som visesentralbanksjef?

Grunngiving

I 2020 ble ansettelsen av Nicolai Tangen som ny sjef for SPU problematisert på grunn av interessekonflikter. Nå i 2021 er det rekrutteringen til visesentralbanksjef som har vekket oppmerksomhet, fordi en tidligere kandidats sønn jobber i Finansdepartement. Sentralbanklovens paragraf 2-3, fjerde ledd er tydelig på hvilke personer som ikke kan være medlemmer av hovedstyret. Paragrafen lyder slik:
(4) Følgende personer kan ikke være medlemmer av hovedstyret:

a) medlemmer av komiteen for pengepolitikk og finansiell stabilitet, unntatt sentralbanksjefen og visesentralbanksjefene
b) medarbeidere i Norges Bank, unntatt ansatterepresentantene
c) regjeringsmedlemmer
d) politiske medarbeidere i departementene
e) medarbeidere i departementene
f) medarbeidere ved Statsministerens kontor og i Finansdepartementet
g) stortingsrepresentanter
h) politiske medarbeidere på Stortinget
i) komitésekretærer på Stortinget
j) nærstående av personer nevnt i a, b, c, d, f, g, h og i. Som nærstående regnes slektninger i rett opp- og nedstigende linje, ektefeller, registrerte partnere og personer som vedkommende bor sammen med i ekteskapslignende forhold. Barn, stebarn og foreldre av personer nevnt i forrige punktum regnes også som nærstående.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Ansettelse av visesentralbanksjef besluttes av Kongen i statsråd, jf. sentralbankloven § 2-9 første punktum. Finansdepartementet er saksforberedende organ. Utgangspunktet for alle departementets rekrutteringsprosesser er at det først utarbeides en kunngjøringstekst, som offentliggjøres, med kravene til stillingen. Deretter søker vi å finne den best kvalifiserte personen til stillingen, jf. kvalifikasjonsprinsippet i statsansatteloven § 3. Departementet ønsker et bredt tilfang av kvalifiserte søkere, og for lederstillinger benytter vi som regel et rekrutteringsbyrå for å bidra til blant annet et aktivt søk etter kandidater. Eventuelle hindringer knyttet til habilitet, sett opp mot relevant regelverk, ved ellers kvalifiserte kandidater blir vurdert underveis.
Visesentralbanksjefene er medlemmer av Norges Banks hovedstyre og komiteen for pengepolitikk og finansiell stabilitet, og må derfor også oppfylle krav som er knyttet til disse vervene. I sentralbanklovens bestemmelse § 2-3 fjerde ledd er det listet opp personer med verv og tilknytningsforhold til regjeringen, departementene, Stortinget og Norges Bank, samt nærstående av disse, som ikke kan sitte i hovedstyret. Tilsvarende avgrensninger gjelder for komiteen for pengepolitikk og finansiell stabilitet, jf. sentralbankloven § 2-6 tredje ledd. Sentralbankloven § 2-3 fjerde ledd og § 2-6 tredje ledd bygger i stor grad på reguleringen fra sentralbankloven 1985, hvor avgrensningen ble en del utvidet i 2003 (Ot.prp. 81 (2002-2003)). Av forarbeidene fremgår det at formålet med denne bestemmelsen er å understøtte sentralbankens uavhengighet og at en bør unngå dobbeltroller hvor en vil få samme saker til behandling både som hovedstyremedlem og i regjering og departement. Som ledd i dette, ble en del nærstående inkludert i avgrensningen av personkretsen. Disse bestemmelsene bør gjennomgås tidlig i kontakten med kandidater til stillingene og vervene de gjelder. Ved forrige utlysning av den ubesatte visesentralbanksjefstillingen burde dette vært gjort tidligere.
For stillingene gjelder i tillegg alminnelige habilitetsregler etter forvaltningsloven. Forvaltningslovens habilitetsregler gjelder habilitet knyttet til konkrete saker og saksforhold. I et ansettelsesforhold må man i det løpende arbeid ta konkret stilling til de habilitetsspørsmål som da måtte oppstå. I forbindelse med en ansettelse må en derfor vurdere om personer som ikke er utelukket etter sentralbankloven, likevel vil kunne være inhabil i en slik utstrekning at vedkommende ikke kan inneha stillingen. Avklaring av eventuelle hindringer knyttet til habilitet, etiske retningslinjer eller annet regelverk innebærer vurderinger som er skjønnsmessige og kan kreve innhenting av nærmere opplysninger, i noen tilfeller eksterne vurderinger eller godkjenninger og dialog med søker. Det vil normalt være forhold som avklares mot slutten av en kandidatvurdering. Departementet legger stor vekt på at slike forhold skal være nøye vurdert før en person ansettes, men verken ønsker eller tar sikte på at alle slike forhold skal være avklart ved søknadsfristens utløp.