Skriftleg spørsmål fra Torgeir Knag Fylkesnes (SV) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:2790 (2020-2021)
Innlevert: 11.08.2021
Sendt: 12.08.2021
Svart på: 19.08.2021 av kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby

Torgeir Knag Fylkesnes (SV)

Spørsmål

Torgeir Knag Fylkesnes (SV): Viser til forliket inngått mellom staten og Akademiet.
Hva er begrunnelsen for at tilsynssaken ble avsluttet og at "eventuelle nye tilsyn med skolene i hovedsak vil rette seg mot forhold fremover i tid"?

Grunngiving

Ber videre om innsyn i forliket og eventuelle andre forlik inngått med privatskoler etter Stortingets forretningsorden §§ 74 Begjæringer om dokumentinnsyn.
Her er lenke til nyhetssaken om forliket: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/forlik-med-skolene-i-akademiet-samarbeidet/id2866053/

Guri Melby (V)

Svar

Guri Melby: Det inngåtte forliket med skolene i Akademiet-strukturen innebærer at alle forhold vedrørende gjennomført og/eller påbegynt tilsyn med skolenes økonomiforvaltning for perioden 2010-2014 er endelig avgjort. Begrunnelsen for forliket er blant annet knyttet til de betydelige ressursene denne saken har krevd og potensielt ville kreve i årene fremover uten et forlik. Jeg viser i denne sammenheng til at det første tilsynet med skolenes bruk av statstilskudd og skolepenger ble åpnet allerede i 2012. Utdanningsdirektoratet som tilsynsmyndighet har i perioden 2012-2021 brukt totalt om lag tolv årsverk til arbeid med Akademiet-tilsynet. I samme periode har direktoratet brukt om lag 1,2 millioner kroner til innleid økonomisk og juridisk bistand fra eksterne aktører i forbindelse med dette tilsynet.
En annen sentral begrunnelse for forliket er at staten gjennom dom i Borgarting lagmannsrett høsten 2017 fikk medhold i sin lovforståelse på alle sentrale punkter. Staten fikk blant annet medhold i at bestemmelsen i friskoleloven § 6-3 om at statstilskuddet og skolepengene i sin helhet skal komme elevene til gode, innebærer at tilsynsmyndigheten må kunne sammenligne innleie av arbeidskraft med ansettelse, og eventuelt overprøve skolenes vurdering av om den foretatte innleien er markedsmessig. Tilsynet, og den etterfølgende domstolsbehandlingen, har dermed medført viktige rettsavklaringer, som har bidratt til å styrke og presisere utbytteforbudet i friskoleloven. Disse rettsavklaringene er lagt til grunn i forvaltningspraksis, og konkretisert i departementets retningslinjer om friskolenes handel og vurdering av markedspris av 8. mai 2019. I forliket bekrefter skolene at de har innrettet seg etter regelverket om friskolenes økonomiforvaltning, herunder den rettsforståelsen som følger av Borgarting lagmannsretts dom av høsten 2017 og ovennevnte retningslinjer. Etter forliket forplikter Akademiet-skolene og deres eiere seg også til å avstå fra å søke om godkjenning av nye skoler i en periode på atten måneder. I tillegg følger det av forliket at Akademiet må trekke tilbake flesteparten av de 25 søknadene om godkjenning av nye skoler og driftsendringer ved eksisterende skoler som er fremmet.
Ut fra dette mener jeg at gode grunner taler for det inngåtte forliket. Jeg viser i denne sammenheng også til at forliket gjelder forhold som ligger langt tilbake i tid, og innebærer at eventuelle nye tilsyn med Akademiet-skolene i hovedsak vil rette seg mot forhold fremover i tid, dvs. fra 2020 og videre. Utgangspunktet er dermed at det ikke vil bli åpnet eller fullført nye tilsyn for årene frem til og med 2019. Jeg vil likevel understreke at dette ikke vil være til hinder for at staten kan føre tilsyn og kreve tilbakebetaling av statstilskudd for årene 2015-2019 dersom det oppdages vesentlige nye forhold som er i strid med friskoleloven § 6-3. Dette følger av punkt 9 i forliksavtalen.
Vedlagt følger forliksavtale mellom staten og skolene i Akademiet-strukturen av 8. juli 2021, samt forliksavtale av mellom staten og Bergen Private Gymnas AS og Metis videregående skole AS av 27. mai 2021.
Jeg kan ellers opplyse at det 23. mai 2014 ble inngått en forliksavtale mellom staten og Humanistskolen AS, jf. vedlegg. Humanistskolen AS er godkjent etter friskoleloven.
For ordens skyld vil jeg også vise til at staten i 2017 inngikk en forliksavtale med Westerdals Høyskole – Oslo School of Arts, Communication and Technology AS. Jeg forstår representantens spørsmål om innsyn i eventuelle andre forlik inngått med privatskoler slik at det dreier seg om skoler godkjent etter friskoleloven (tidligere privatskoleloven). Jeg legger derfor ikke ved dette forliket, da det det ble inngått med en privat høyskole.

Vedlegg til svar