Skriftleg spørsmål fra Ruth Grung (A) til klima- og miljøministeren

Dokument nr. 15:2974 (2020-2021)
Innlevert: 13.09.2021
Sendt: 13.09.2021
Svart på: 20.09.2021 av klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn

Ruth Grung (A)

Spørsmål

Ruth Grung (A): Norsk filmproduksjon er en raskt voksende bransje som skaper arbeidsplasser, spesielt i distriktene. Flere internasjonale aktører viser stor interesse for opptak i Norge. Men dagens regelverk for motorferdsel i utmark og verneforskrifter for nasjonalparker skaper problemer for filmproduksjon. New Zealand har utarbeide strenge føringer for filminnspilling i nasjonalparker.
Hvordan vil statsråden sørge for forutsigbarhet for filmproduksjon i nasjonalparker og norsk natur som samtidig ivaretar vernehensyn?

Grunngiving

Norge trenger å utvikle nye bransjer som kan gi økt verdiskaping og sysselsetting. Filmindustrien er raskt voksende internasjonalt og nasjonalt. Norsk natur byr på unike muligheter for å tiltrekke internasjonale aktører. Sysselsettingen og verdiskapingen vil derfor i stor grad bli i distriktene. Film gir også stor markedsføringseffekt som kan ha betydning for reiseliv.
Filmbransjen opplever at dagens regelverket for motorferdsel i utmark skaper problemer for filmproduksjoner. Det bør være et mål å få nasjonale retningslinjer som er forutsigbare samtidig som det ivaretar vernehensyn.
Det er satt ned et utvalg skal gå gjennom regelverket om motorferdsel i utmark og de burde også få i oppdrag å se til filmindustrien sitt behov og hvordan New Zealand har løst utfordringen.
Det er vedtatt å utrede 10 nye nasjonalparker. Med dagens regelverk, vil det gjøre flere av våre mest attraktive områder ubrukelige som locations til filminnspilling. En rekke eksisterende nasjonalparker skal også utrede verneforskriftene. Svalbard f.eks. er på høring, og det har vært utfordringer knyttet til innspilling.
Det burde være mulig å se til hvordan andre land har ivaretatt både filmindustri og vernehensyn når det gjelder verneregler for naturparker.

Sveinung Rotevatn (V)

Svar

Sveinung Rotevatn: Av omsyn til blant anna natur, dyre- og friluftsliv er det ikkje fritt fram for motorferdsel i naturen. Det er eit overordna mål å redusere motorisert ferdsel til eit minimum både i verneområder og i utmark elles.
Motorferdsellovas utgangspunkt er at motorferdsel i utmark og vassdrag er forbode, med mindre anna følgjer av lova sjølve eller vedtak med heimel i lova. Lova tek ikkje sikte på å hindre nødvendig ferdsel til anerkjente nytteformål. Dette er i stor grad tillate, enten ved direkte unntak i lova eller gjennom at kommunen på visse vilkår kan gi løyve eller dispensasjon.
I nasjonalparkane gjeld verneforskrifta i tillegg til motorferdsellova. Nasjonalparkane våre er dei mest verdifulle naturområda vi har. I nasjonalparkane skal alle vere sikra ei uforstyrra oppleving av naturen, og det er difor strenge reglar for motorisert ferdsel. Difor skal det endå meir til for å tillate motorisert ferdsel i nasjonalparkane enn elles i naturen. I verneforskriftene for nasjonalparkar er det normalt ikkje ein spesifisert heimel til å søke om motorisert ferdsel i samband med for eksempel filminnspeling eller tv-program. Søknadar om motorferdsel vil derfor som regel måtte vurderast etter den generelle regelen om dispensasjon i naturmangfaldlova § 48. Denne er streng og er berre meint å fange opp særlege tilfelle som ikkje blei vurdert i verneplanprosessen.
I særlege tilfelle kan dispensasjon likevel vere aktuelt. Føremålet med innspelinga og kva for tilknyting prosjektet har til verneområda har i forvaltningspraksis vore avgjerande. Det kan vere meir tillateleg å gi dispensasjon dersom det er tale om prosjekt som bidrar til å promotere friluftsliv og andre aktivitetar i samsvar med verneformålet, enn det vil vere å gi dispensasjon til promotering av kommersielle produkt.
Slik regelverket er i dag er det mogeleg å vurdere dette konkret frå sak til sak.
Representanten peiker på at det det nyleg er sett ned eit utval som skal gjennomgå reglane om motorferdsel i utmark og vassdrag. Utgangspunktet for mandatet er i hovudsak å "fremme forslag om revidering av lov om motorferdsel i utmark og vassdrag med sikte på økt lokalt selvstyre og redusert byråkrati knyttet til praktiseringen av loven, samtidig som hensyn til natur og friluftsliv blir ivaretatt.", jf. Stortingets vedtak 25. mai 2021. Utvalet står fritt til å sjå på korleis regelverket er for dei som eksempelvis bruker motorferdsel i næringssamanheng i utmark. Det fell utanfor utvalets mandat å sjå på reglane som gjeld i verneområde.