Skriftleg spørsmål fra Terje Halleland (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:101 (2021-2022)
Innlevert: 21.10.2021
Sendt: 22.10.2021
Svart på: 02.11.2021 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Terje Halleland (FrP)

Spørsmål

Terje Halleland (FrP): Betyr ny regjering nedleggelse av Nye Veier AS?

Grunngiving

Fra Hurdal-plattformen kan vi lese at regjeringen vil «Utrede hvordan utbygging, drift og vedlikehold av veier skal organiseres. med bakgrunn i at stadig flere utbyggere og veieiere gir fare for økte kostnader, mer fragmenterte fagmiljøer og mindre sammenhengende utbygging.». Videre står det at «Regjeringen mener at veiutbygging må underlegges politisk styring og offentlig eierskap.». I dag er Nye Veier AS heleid av det offentlige og får all sin finansiering gjennom politiske vedtak, samt at alle veiutbygginger blir grundig politisk behandlet før prosjektene settes ut i livet.
Samtidig som Nye Veier har gitt oss bedre veier på kortere tid, har deres nytenking spart skattebetalerne for 25 milliarder kroner. Det er stores summer som da har blitt mulig å prioritere til andre gode formål. Og regner man sammen både kostnadsbesparelser og økt nytte på prosjektene i porteføljen til Nye Veier, har den statlige utbyggeren spart minst 59 milliarder kroner.
Det er liten tvil om at Nye Veier AS er en suksess, både for skattebetalerne, samferdselssektoren og andre sektorer som nyter godt av midlene som har blitt frigjort. Det skaper derfor naturligvis bekymring når regjeringen gjør Nye Veiers fremtid usikker, samtidig som man kan lese i Nationen 20. oktober at de øvrige venstresidepartiene SV, MDG og Rødt vil legge ned selskapet. Det er derfor interessant å få avklart hva plattformens vage formulering på området faktisk vil få for en viktig aktør i norsk samferdsel.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Regjeringen ønsker å se nærmere på hvordan utbygging, drift og vedlikehold av veier skal organiseres fremover. Bakgrunnen for dette er blant annet at vi har fått en situasjon med stadig flere utbyggere og veieiere i veisektoren, og at dette kan føre til økte kostnader, mer fragmenterte fagmiljøer og mindre sammenhengende utbygging.
Nye Veier AS er blitt en stor og viktig aktør i vegsektoren de senere årene. Det vil derfor være naturlig at også Nye Veier AS rolle vil være en del av arbeidet med å se på hvordan sektoren skal organiseres fremover. Jeg vil likevel understreke at det ikke er noen planer om å legge ned Nye Veier AS.